Acta Oeconomica Pragensia 2005, 13(2):147-157 | DOI: 10.18267/j.aop.192

Intercultural Differences in International Business Negotiation and Enterprise

Miroslava Zamykalová, Soňa Gullová, Františka Müllerová
Doc. Ing. Miroslava Zamykalová, CSc., Ing. Soňa Gullová, Ing. Františka Müllerová, Katedra mezinárodního obchodu Fakulty mezinárodních vztahů VŠE v Praze.

When entering foreign markets firms should consider the special characteristics of international environment, existing intercultural differences, try to recognize factors influencing the behaviour and decision-making of consumers, managers, businessmen and negotiators. These characteristics and differences must be respected in the process of preparation and application of suitable marketing policy, corporate and personal management and successful business negotiation.

Keywords: intercultural differences, marketing, management, business negotiation
JEL classification: F15

Published: June 1, 2005  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zamykalová, M., Gullová, S., & Müllerová, F. (2005). Intercultural Differences in International Business Negotiation and Enterprise. Acta Oeconomica Pragensia13(2), 147-157. doi: 10.18267/j.aop.192
Download citation

References

  1. ACUFF, F. L.: How to Negotiate Anything with Anyone Anywhere around the World. New York, AMACOM American Management Association, 1997.
  2. CALORI, R. - DE WOOT, P.: An European Management Model Beyond Diversity. London, Prentice Hall, 1994.
  3. GULLOVÁ, S. - MÜLLEROVÁ, F. - SATO, A. - ZAMYKALOVÁ, M.: Obchodníjednání v zemích EU. Aktuální otázky mezinárodního obchodu. VŠE Praha, 2002.
  4. HARRIS, Ph.R. - MORAN, R.T.: Managing Cultural Differences. Gulf Publishing Company, 1987.
  5. LAURENT, A.: Managing Across Cultures and National Borders. In: Makrikads, S. G.: Single Market Europe, Opportunities and Challanges for Business. San Francisco. Jossey-Bass, 1991.
  6. LE BOTERF, G.: De la compétence: Essai sur un Attracteur étrange. Paris, Éditions d'Organisations, 1994.
  7. THÉRY, B.: Manager dans la diversité culturelle. Paris, Éditions d'Organisations, 2002.
  8. ZAMYKALOVÁ, M.: Požadavky na zvyšování profesionality českých subjektů podnikajících na zahraničních trzích - znalost chování a rozhodování spotřebitelů v různých zemích. Acta Oeconomica. Pragensia. Číslo 1. Ročník 7. VŠE 1999.
  9. ZAMYKALOVÁ, M.: Mezinárodní obchodníjednání. Praha, Professional Publishing, 2003.
  10. ZAMYKALOVÁ, M.: Kulturní faktory a jejich odraz v řízení evropských podniků. Sborník mezinárodní konference v Bratislavě dne 4. 4. 2003. EU Bratislava, 2003.
  11. ZAMYKALOVÁ, M.: Différences interculturelles du management - examples de leur interprétation et manifestations sur le marché tchèque. L'innovation dans l'Europe eiargie. Svishtov, Bulgarie 2003.
  12. ZAMYKALOVÁ, M.: Mezikulturní odlišnosti podnikového managementu a český trh. Faktory ovlivňující konkurenční schopnost českých podniků na zahraničních trzích. VŠE Praha, 2003.
  13. ZAMYKALOVÁ, M.: Připravenost českých manažerů na vstup do Evropské unie. Sborník mezinárodního vědeckého semináře v Praze dne 4. 6. 2004. VŠE Praha, 2004.
  14. ZAMYKALOVÁ, M.: Les compétences des managers internationaux et le management tchèque. Formation et développement des compétences managériales dans l'Europe élargie. Lódz, Wydawnictwo Uniwersytetu Lódzkiego, 2004.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.