Acta Oeconomica Pragensia 2014, 22(5):54-70 | DOI: 10.18267/j.aop.452

Effectiveness of the advertising targeted to children regulation and self-regulation with focus on food industry

Markéta Lhotáková, Květa Olšanová
Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta mezinárodních vztahů (marketa.lhotakova@vse.cz, kveta. olsanovska@vse.cz).

The article deals with the effectiveness of current regulation and self-regulation of food advertising targeted to children. The objective of the article is to examine the degree of functionality and efficiency of the current status to ensure meaningful regulation on food advertising aimed at children in the Czech Republic as one of the possible causes of rising obesity and overweight. To better understand the relations between all the institutions involved in regulatory and self-regulatory process in the Czech Republic, we have developed model of these relations. We also studied the impact of European institutions that influence the Czech model. In conclusion, we propose changes that could in the short term contribute to the effectiveness of the current system.

Keywords: advertising to children, self-regulation of advertising, regulation of advertising
JEL classification: M31, M37, M38

Published: August 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Lhotáková, M., & Olšanová, K. (2014). Effectiveness of the advertising targeted to children regulation and self-regulation with focus on food industry. Acta Oeconomica Pragensia22(5), 54-70. doi: 10.18267/j.aop.452
Download citation

References

  1. Beales III, H. J. & Kulick, R. 2013. Does advertising on television cause childhood obesity? A longitudinal analysis. Journal of Public Policy & Marketing, 2013; 32(2):185-194. Go to original source...
  2. CEMES.listopad 2011. Stav mediální gramotnosti v ČR. Získáno 3. duben 2014, z www.rrtv.cz: http://www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/vysledky-studie-do-15.pdf.
  3. EASA ALLIANCE, 24. May 2013. Načteno z Web European Advertising Standards Alliance: http://www.easa-alliance.org.
  4. Grundey, D. 2007. Global Marketing Ethics: Social and Emotional-Psychological Issues in Advertising to Children. Transformations in Business and Economics, 2007; 6(2).
  5. Hawkes, C. 2004. Marketing Food to Children: the Global Regulatory Environment. Geneva: World Health Organization.
  6. Hawkes, C. November 2007. Regulating Food Marketing to Young People Worldwide: Trends and Policy Drivers. American Journal of Public Health, 2007; 97(11). Go to original source...
  7. Chou, S.-Y., Rashad, I. & Grossman, M. 2008. Fast-food restaurant advertising on television and its influence on childhood obesity. Journal of Law and Economics, 2008; 51(4):599-618. Go to original source...
  8. International Chamber of Commerce, 2. říjen 2006. ICC framework for responsible food and beverage marketing communication. Získáno 11. únor 2014, z International Chamber of Commerce: http://www.iccwbo.org/Advocacy-Codes-and-Rules/Document-centre/2006/ICC-framework-for-responsible-fo-od-and-beverage-marketing-communication/.
  9. Leigh, J. H., & Murphy, P. E. 1999. The role of formal policies and informal culture on ethical decision making by marketing managers. In: Sheth, J. N., Parvatiyar, A. (Editors). Research in Marketing (pp. 69-100). Research in Marketing.
  10. Lidovky.cz, 26. leden 2012. Jágr jako Santa Claus je neetický. Získáno 4. únor 2014, z lidovky.cz: http://www.lidovky.cz/jagr-jako-santa-claus-je-neeticky-uci-sazet-deti-fry-/media.aspx?c=A120126_122839_ln-media_mev.
  11. MillwardBrown, 30. 11 2011. Efektivita kampaně "Vaše dítě, vaše televize, vaše zodpovědnost". Získáno 3. duben 2014, z RRTV: http://www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/vysledek-tv-kampa-ne-rrtv.pdf.
  12. Ministerstvo zdravotnictví, 2014. Souhrnná zpráva o meziresortním naplňování strategických dokumentů v oblasti ochrany a podpory veřejného zdraví za rok 2011. Získáno 22. září 2014, z www.mzcr.cz: http://www.mzcr.cz/Verejne/dokumenty/souhrnna-zprava-o-meziresortnim-naplnovani-strategickych-dokumentu-v-oblasti-och_7519_1101_5.html.
  13. Owen, L.; Lewis, C.; Auty, S. & Buijzen, M. 2013. Is children's understanding of nontraditional advertising comparable to their understanding of television advertising? Journal of Public Policy & Marketing, 2013; 32(2):195-206. Go to original source...
  14. Quilliam, E. T. & Rifon, N. J. 2009. Trick or treat: Children, advertising and social responsibility. American Academy of Advertising Conference Proceedings (pp. 30-32). American Academy of Advertising.
  15. Rada pro reklamu, 2014. Kodex reklamy. Získáno 26. leden 2014, z Web Rada pro reklamu: http://www.rpr.cz/cz/dokumenty_rpr.php.
  16. Rada pro reklamu, 2014. Získáno 20. říjen 2014, z Web Rada pro reklamu: http://www.rpr.cz.
  17. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, 2014. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Získáno 3. duben 2014, z www.rrtv.cz:http://www.rrtv.cz/cz/static/o-rade/priority-rady/index.htm.
  18. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, 2014. Děti a média. Získáno 29. duben 2014, z www.deti-a-media.cz: http://www.detiamedia.cz/art/1443/problematika-reklamy-na-nezdrave-potraviny.htm.
  19. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, 2014. Zpráva o plnění priorit Rady za rok 2013 a návrh priorit Rady pro rok2014. Získáno 3. duben 2014, z www.rrtv.cz:http://www.rrtv.cz/files/priority/Zprava_o_plne-ni_priorit_Rady_za_rok_2013_a_navrh_priorit_Rady_pro_rok_2014.pdf.
  20. Sbírka zákonů ČR, 2013. Získáno 20. May 2013, z Web: Zákony - on-line: http://zakony-online.cz/?s171&q171=all.
  21. Směrnice EU, březen 2010. Směrnice Evropského parlamentu a rady 2010/13/EU o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících poskytování audiovizuálních mediálních služeb (směrnice o audiovizuálních mediálních službách). Získáno 17. leden 2014, z Úřední věštník EU: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=0J:L:2010:095:0001:0024:CS:PDF.
  22. UN, 2013. United Nations. Získáno 30. květen 2013, z UN Treaties: treaties.un.org/doc/source/training/regio-nal/2009/13-170ctober-2009/human-rights.ppt.
  23. Zimmerman, F. J. & Bell, J. F. 2010. Associations of television content type and obesity in children. American Journal of Public Health, 2010; 100(2):334-40. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.