Acta Oeconomica Pragensia 2014, 22(6):79-89 | DOI: 10.18267/j.aop.460

Compound Adjectives in Business German in Names of Products Properties

Věra Höppnerová
Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta mezinárodních vztahů (e-mail: vera.hoppnerova@vse.cz).

In German, compounding is a very productive type of word formation used for creating names of product properties. Circa 500 compound adjectives are divided into five structural groups. The frequency of both constituents of compound adjectives is examined, and their semantic relationships are characterized. The individual structural types are assigned Czech equivalents, in which compound adjectives are relatively rare. The most frequent counterparts are phrases whose core - an adjective - is determined by an adverb, a noun or a prepositional phrases in apposition.

Keywords: compound adjectives, their structural groups, their semantic relationships, Czech equivalents
JEL classification: Z19

Published: October 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Höppnerová, V. (2014). Compound Adjectives in Business German in Names of Products Properties. Acta Oeconomica Pragensia22(6), 79-89. doi: 10.18267/j.aop.460
Download citation

References

  1. Bezděchová, I. 1994. Tvoření slov skládáním. Institut sociálních vztahů : Praha, 1994.
  2. Donalis, E. 2005. Die Wortbildung des Deutschen Ein Überblick. Gunter Narr Verlag : Tübingen, 2005.
  3. Duden, 2011. Deutsches Universalwörterbuch. Dudenverlag : Mannheim/Zürich, 2011.
  4. Erben, J. 1993. Einführung in die deutsche Wortbildungslehre. Erich Schmidt Verlag : Berlin, 1993.
  5. Fleischer, W. 1976. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. VEB Bibliographisches Institut : Leipzig, 1976.
  6. Fleischer, W.; Barz, I. 2012. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Walter de Gruyter GmbH : Berlin/Boston. Go to original source...
  7. Hubáček, J. 2001. Adjektivní kompozita v předobrozenecké homiletice. Sborník příspěvků ze semináře konaného při příležitosti 80. narozenin prof. PhDr. Přemysla Hausera, CSc., Brno, s. 117-118.
  8. Lohde, M. 2006. Wortbildung des modernen Deutschen. Ein Lehr- und Übungsbuch. Gunter Narr Verlag : Tübingen, 2006.
  9. Mitter, P 2006. Ke složeným hybridním adjektivům v NSČ 2. Varia 14. Zborník materiálov zo 14. kolokvia mladých jazykovedcov (Nitra - Šíntava 8. - 10. 12. 2004). Slovenská jazykovedná spoločnosť pri SAV Bratislava, s. 90-97.
  10. Motsch, W. 1999. Deutsche Wortbildung in Grundzügen. Walter de Gruyter : Berlin / New York. Go to original source...
  11. Naumann, B. 1972. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Germanistische Arbeitshefte 4. Max Niemayer Verlag : Tübingen, 1972.
  12. Siebenschein H. a kol. 2006. Velký německo-český slovník. Leda : Praha, 2006.
  13. Šmidtaite, L. 2013. Zur Übersetzung von deutschen Adjektivkomposita ins Litauische. Studies about languages, Kaunas, s. 62-69. Go to original source...
  14. Trachtová, J. 2011. Ausgewählte Aspekte der deutschen und tschechischen Wortbildung. Masarykova univerzita : Brno, 2011.
  15. Vachková, M. 1996. Deutsche adjektivische Privativa in konfrontativer Sicht. Germanistica Pragensia XIII. Gedenkschrift Pavel Trost. AUC Philologica 2. Universita Karlova : Praha, 1996.
  16. Alles für die Frau 11. 1. 2013, Nr. 3; 5. 4. 2013, Nr. 15; 15. 11. 2013, Nr. 47; 3. 1. 2014, Nr. 2. Deutschland: Magazin für Politik, Kultur, Wirtschaft und Wissenschaft, Ausgabe 1-2014. Go to original source...
  17. Die moderne Hausfrau, Frühjahr 2014, Ausgabe 591.
  18. Plus Magazin für Deutsch - Tschechische Industrie- und Handelskammer, Juni 2014. www.3pagen.de Herbst 2013, Ostern 2013, Sommer 2014.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.