Český finanční a účetní časopis 2012(2):93-109 | DOI: 10.18267/j.cfuc.315

Strategické řízení podniku a jeho informační podpora - případová studie Tepelné hospodářství Hradec Králové (formulace firemní strategie)

Bohumil Král1, Jiří Seidler2
1 Prof. Ing. Bohumil Král, CSc. - profesor, vedoucí katedry; Katedra manažerského účetnictví, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <kral@vse.cz >.
2 Ing. Jiří Seidler - ředitel společnosti; Tepelné hospodářství Hradec Králové, a. s., Na Brně 362/15, 500 06 Hradec Králové-Nový Hradec Králové; <seidler@thhk.cz>.

Cílem předkládaného příspěvku je hodnotícím způsobem popsat současný systém řízení společnosti Tepelné hospodářství Hradec Králové s primárním zřetelem na jeho informační podporu a dokumentovat na jeho příkladu, do jaké míry je odrazem progresivních tendencí, které ovlivňují rozvoj strategického řízení. Příspěvek se zaměřuje zejména na otázky formulace a komunikace a implementace strategie společnosti jako celku. Článek dochází k závěru, že systém strategického řízení společnosti je na vysoké úrovni. Jeho nejvýznamnějšími rysy jsou skutečnosti, že je vybudován na bázi interdisciplinárního přístupu, respektuje multidimenzionální charakter podnikatelského procesu a zahrnuje také relativně nové aspekty strategického řízení jako společenskou odpovědnost firmy, její vztah k široce chápanému okolí, navazující na východiska teorie koalice a environmentálního managementu, a řízení rizik.

Klíčová slova: Strategické řízení, Informační zajištění, Formulace strategie, Komunikace strategie

Company Strategic Management and Its Information Support - Heating Company Hradec Králové Case (Company Strategy Formulation)

The aim of the submitted paper is to describe on the basis of evaluation basis recent system of management of the Heating Company Hradec Králové with the primary attention to its information support and to document on its example to what extend it reflects progressive tendencies influencing strategic company development. The paper is devoted especially to questions of the strategy formulation and communication of the company as a whole. The article concludes system of the company strategic management is on a high level. The values which document this fact by the most substantial ways are its interdisciplinary approach, its respect to multidimensional character to business process and its content which also embraces relatively new strategic management aspects as corporate social responsibility, its relation to broadly understood environment following stakeholders theory and environment management and risk management realization.

Keywords: Strategic management; Information support; Strategy formulation; Strategy communication.
JEL classification: M21

Zveřejněno: 1. červen 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Král, B., & Seidler, J. (2012). Strategické řízení podniku a jeho informační podpora - případová studie Tepelné hospodářství Hradec Králové (formulace firemní strategie). Český finanční a účetní časopis2012(2), 93-109. doi: 10.18267/j.cfuc.315
Stáhnout citaci

Reference

  1. Eschenbach, R. (2004): Controlling. Praha. ASPI, 2004.
  2. Horváth, P. (2002): Controlling. München, Verlag Franz Vahlen, 2002.
  3. Horváth, P. (2006a): Das Controllingkonzept. Der Weg zu einem wirkungsvollen Controllingsystem. München, DTV. Verlag Valen Beck, 2006.
  4. Horváth, P. (2006b): Das Controlling. München, Verlag Franz Valen, 2006.
  5. Kaplan, R. S. - Norton, D. P. (1996): The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action; Boston, Harvard Business School Press, 1996.
  6. Kaplan, R. S. Norton, D. P. (2000): Balanced Scorecard. Strategický systém měření výkonnosti podniku, Praha, Management Press, 2000.
  7. Kaplan, R. S. - Norton, D. P. (2004): Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes. Boston, Harvard Business School Press, 2004.
  8. Kaplan, R. S. - Norton, D. P. (2006): Alignment: Using the Balanced Scorecard to Create Corporate Synergies. Boston, Harvard Business School Press, 2006.
  9. Keřkovský, M. - Vykypěl, O. (2006): Strategické řízení - teorie pro praxi. Praha, C. H. Beck 2006.
  10. Král, B., aj. (2010): Manažerské účetnictví. Praha, Management Press, 2010.
  11. Simmonds, K. (1981): Strategic Management Accounting, Management Accounting, 1981, roč. 59, č. 4, s. 26-29.
  12. Šoljaková, L. (2009): Strategicky zaměřené manažerské účetnictví. Praha, Management Press, 2009. Přejít k původnímu zdroji...
  13. THHK (2012): Interní materiály společnosti Tepelné hospodářství Hradec Králové, a. s.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.