Český finanční a účetní časopis 2014(4):133-148 | DOI: 10.18267/j.cfuc.429

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků obchodních akademií ve vztahu ke studiu IFRS: empirická studie

Kateřina Berková
Ing. Kateřina Berková, Ph.D. - odborná asistentka; Katedra didaktiky ekonomických předmětů, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <katerina.berkova@vse.cz>.

Příspěvek předkládá výsledky empirického ověření předpokladů žáků pilotních obchodních akademií ke studiu IFRS. Poskytuje doporučení pro zařazení IFRS do předmětu účetnictví na obchodních akademiích vzhledem k požadavku rámcového vzdělávacího programu. Na bázi empirického výzkumu bylo zjištěno, že u žáků nejsou prozatím vytvářeny předpoklady k pochopení učiva IFRS, které musí být implementováno do kurikula obchodních akademií. Příspěvek přináší doporučení pro zkvalitnění prostupnosti sekundárního vzdělávání s terciárním vzděláváním (Fakultou financí a účetnictví Vysoké školy ekonomické v Praze) v kontextu výuky IFRS a rozvoje ekonomického myšlení žáků.

Klíčová slova: Implementace IFRS, Obchodní akademie, Rámcový vzdělávací program, Terciární vzdělávání

Evaluation of the Students' Business School Educational Results in Relation to Study of the IFRS: Empirical study

This paper informs about the results of empirical verification of the students´ pilot business schools groundwork for the study of the IFRS. This paper presents references of implementation IFRS into the subject Accounting at the secondary business schools depending on the requirement of the frame educational program. Base on the empirical research was found that for present there are not any assumptions for students´ understanding of the curriculum IFRS, which must be implemented into the curriculum of the secondary business schools. This paper has been focused on the recommendation for the quality of the permeability of the secondary education with the tertiary education (Faculty of Finance and Accounting, University of Economics, Prague) with a view to education IFRS and the development of the students´ economic thinking.

Keywords: Implementation of the IFRS; Business School; Frame Educational Program; Tertiary Education.
JEL classification: A29

Zveřejněno: 1. prosinec 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Berková, K. (2014). Hodnocení výsledků vzdělávání žáků obchodních akademií ve vztahu ke studiu IFRS: empirická studie. Český finanční a účetní časopis2014(4), 133-148. doi: 10.18267/j.cfuc.429
Stáhnout citaci

Reference

  1. Asztalos, O. (1996): Ekonomické vzdělávání v systému středního a vyššího školství v České republice. Praha, Vysoká škola ekonomická, 1996.
  2. Berková, K. (2014): Využití získaných kompetencí absolventů obchodních akademií z hlediska prostupnosti s bakalářským stupněm terciárního vzdělávání v oblasti účetnictví. [CD-ROM]. In QUAERE 2014. Hradec Králové, Magnanimitas, 2014, s. 1050-1058. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Berková, K. (2013): Odraz současného stavu tvorby předpokladů žáků k výuce IFRS v sekundárním vzdělávání. In Randáková, M. (ed.): Rekodifikace práva. Praha, Oeconomica, s. 26-32, 2013.
  4. Berková, K. - Fišerová, M. - Holečková, L. (2013): Vliv osobnosti učitele na studijní výsledky žáků obchodních akademií v předmětu účetnictví. [online], GRANT journal, 2013, roč. 2, č. 2, s. 6-10, [cit. 06. 05. 2014], <http://www.grantjournal.com/issue/0202/PDF/0202.pdf>.
  5. Dvořáková, D. (2011): Finanční účetnictví a výkaznictví podle mezinárodních standardů IFRS. Brno, Computer Press, 2011.
  6. Fialová, J. (2014): Současný stav výuky mezinárodních standardů IFRS v sekundárním vzdělávání. [online], Media4u Magazine, 2014, roč. 11, č. 2, s. 5-8, [cit. 16. 6. 2014], <http://media4u.cz/mm022014.pdf>.
  7. Fišerová, M. (2012): Jak vést žáky obchodních akademií k hlubšímu pochopení účetních výkazů? In Randáková, M. (ed.): Nové požadavky na účetní výkazy v České republice. Praha, Oeconomica, 2012, s. 28-33, 2012.
  8. Hindls, R. - Hronová, S. - Seger, J. - Fischer, J. (2007): Statistika pro ekonomy. Praha, Professional Publishing, 2007.
  9. Chráska, M. (2010): Metody pedagogického výzkumu. Praha, Grada, 2010.
  10. MŠMT (2007): Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 63-41-M/02 Obchodní akademie. [online], Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, c2007, [cit. 6. 5. 2014], <http://www.nuov.cz/ramcove-vzdelavaci-programy>.
  11. Procházka, D. (2012): Návrh nové interpretace Národní účetní rady "Určení okamžiku zařazení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku do užívání". In Randáková, M. (ed.): Nové požadavky na účetní výkazy v České republice. Praha, Oeconomica, 2012, s. 8487.
  12. Skálová, J. (2012): Jiný výsledek hospodaření v českých účetních předpisech. In Randáková, M. (ed.): Nové požadavky na účetní výkazy v České republice. Praha, Oeconomica, 2012, s. 95-100.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.