Český finanční a účetní časopis 2014(4):157-165 | DOI: 10.18267/j.cfuc.431

Vnitřně propojený systém ukazatelů řízení výkonnosti podniku

Jana Fibírová1, Kateřina Knorová2
1 Prof. Ing. Jana Fibírová, CSc. - profesorka; Katedra manažerského účetnictví, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <fibirova@vse.cz>.
2 Ing. Kateřina Knorová, MBA - odborná asistentka; Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <katerina.knorova@vse.cz>.

Pro účinné řízení je nezbytné vybrat odpovídající měřítka výkonnosti a vhodně tyto informace používat ve vztahu k jednotlivým úrovním podnikového řízení s cílem ovlivňovat chování manažerů a zaměstnanců směrem k naplňování strategických cílů podniku. Při koncipování systému měření a řízení výkonnosti podniku se vychází ze základních logických vazeb dekompozice ukazatelů měření ekonomické efektivnosti a příčinných souvislostí vlastního procesu tvorby výkonů. Zatímco logické vztahy finančních veličin jsou koncepčním rámcem řízení výkonnosti, příčinné vztahy procesu tvorby výkonů jsou jeho reálným věcným základem. Pouze propojením finančních výsledků a věcných (nefinančních) příčin vlastního procesu tvorby výkonů je možné popsat, analyzovat a ovlivňovat tvorbu hodnoty. Rozpoznáním vztahu příčin a výsledků je možné zdokonalovat rozhodování, zlepšovat komunikaci a zvýšit úroveň poznání.

Klíčová slova: Řízení výkonnosti, Ukazatele výkonnosti, Finanční a nefinanční ukazatele, Logické vazby, Příčinné souvislosti, Proces tvorby výkonů

Interlinked System of Business Performance Management Indicators

For the effective management of a company, it is necessary to choose the right performance measures in order to influence the behavior of managers and employees towards the fulfillment of company´s strategic objectives and goals. Basic logical relations of decomposition of economic effectiveness measures and causal relations of value-creation process are taken into account in creating business performance measurement and management system. While logical relations of financial measures create the framework of performance management, causal relations of value-creation process make the factual base. Only by linking financial results and non-financial causes it is possible to explain, analyze and influence the value-creation process. By discovering the links between causes and effects it is possible to improve decision-making, communication and increase the level of knowledge.

Keywords: Performance management; Performance measures; Financial and non-financial measures; Logical relations; Causal relations; Value-creation process.
JEL classification: M41

Zveřejněno: 1. prosinec 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fibírová, J., & Knorová, K. (2014). Vnitřně propojený systém ukazatelů řízení výkonnosti podniku. Český finanční a účetní časopis2014(4), 157-165. doi: 10.18267/j.cfuc.431
Stáhnout citaci

Reference

  1. Cardinals, E. - van Veen-Dirks, P. M. G. (2010): Financial Versus Non-Financial Information: The Impact of Information Organization and Presentation in a Balanced Scorecard. Accounting. Organizations and Society, 2010, roč. 35, č. 6, s. 565-578. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Fibírová, J. - Šoljaková, L. - Wagner, J. (2011): Manažerské účetnictví - nástroje a metody. Praha, Wolters Kluwer, 2011.
  3. Grafton, J. - Lillis, A. M. - Widener, S. K. (2010): The Role of Performance Measurement and Evaluation in Building Organizational Capabilities and Performance. Accounting, Organizations and Society, 2010, roč. 35, č. 7, s. 689-706. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Humphreys, K. A. - Trotman, K. T. (2011): The Balanced Scorecard: The Effect of Strategy Information on Performance Evaluation Judgments. Journal of Managerial accounting Research, 2011, roč. 23, č. 1, s.81-98. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Kaplan, R. S. - Norton, D. P. (1996): The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Boston, Harvard Business School Press, 1996.
  6. Malina, M. A. - Selto, F. H. (2001): Communicating and Controlling Strategy: An Empirical Study of the Effectiveness of the Balanced Scorecard. Journal of Managerial accounting Research, 2001, roč. 13, č. 1, s. 47-90. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Merchant, K. A. (2006): Measuring General Managers´ Performances. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 2006, roč. 19, č. 6, s. 893-917 Přejít k původnímu zdroji...
  8. Norreklit, H. (2000): The Balance on the Balanced Scorecard: A Critical Analysis of some of it Assumptions. Management Accounting Research, 2000, roč. 11, č. 1, s. 65-88. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Welch, J. (2005): Cesta k vítězství. Praha, Pragma, 2005.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.