Český finanční a účetní časopis 2015(4):116-132 | DOI: 10.18267/j.cfuc.462

Měření výkonnosti a jeho propojení se systémem odměňování

Kateřina Knorová
Ing. Kateřina Knorová, MBA - odborná asistentka; Katedra manažerského účetnictví, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <katerina.knorova@vse.cz>.

Měření výkonnosti je nedílnou součástí řízení výkonnosti, je primárně informačním nástrojem. Vedle informační funkce ovlivňuje systém měření výkonnosti motivaci jednotlivců. Propojením ukazatelů výkonnosti se systémem odměňování je motivační funkce posílena. Článek se zabývá analýzou základních přístupů, které obhajují nebo naopak odmítají positivní vliv výkonnostních odměn na motivaci a výkonnost jednotlivce.

Klíčová slova: Měření výkonnosti, Odměňování, Vnitřní a vnější motivace, Vytěsnění motivace

Performance Measurement and Its Link to Incentive System

Performance measurement is an integral part of performance management and its primary role is an information function. Performance measurement system has an impact on the motivation of individuals as well. By linking performance measures and incentive system the motivation function is strengthen. This paper analyses essential approaches that justify or disapprove the positive impact of incentives on the motivation and performance of individuals.

Keywords: Performance measurement; Incentives; Intrinsic and extrinsic motivation; Motivation crowding out.
JEL classification: M41

Zveřejněno: 1. prosinec 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Knorová, K. (2015). Měření výkonnosti a jeho propojení se systémem odměňování. Český finanční a účetní časopis2015(4), 116-132. doi: 10.18267/j.cfuc.462
Stáhnout citaci

Reference

  1. Argyris, C. (1952): The Impact of Budgets on People. Ithaca / New York, Cornell University / Controllership Foundation, 1952.
  2. Bititci, U. S. - Turner, U. - Begemann, C. (2000): Dynamics of Performance Measurement Systems. International Journal of Operations & Production Management, 2000, roč. 20, č. 6, s. 692-704. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bourne, M. - Mills, J. - Wilcox, M. - Neely, A. - Platts, K. (2000): Designing, Implementing and Updating Performance Measurement Systems. International Journal of Operations & Production Management, 2000, roč. 20, č. 7, s. 754-771. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Deci, E. L. (1975): Intrinsic Motivation. New York, Plenum Press, 1975. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Deci, E. L. - Ryan, R. M. (1985): Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York, Plenum Press, 1985. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Deci, E. L. - Ryan, R. M. (2000): The "What" and "Why" of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological inquiry, 2000, roč. 11, č. 4, s. 227-268. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Drucker, P. F. (1954): The Practice of Management: A Study of the Most Important Function in America Society. New York, Harper, 1954.
  8. Fitzgerald, L. - Johnston, R. - Brignall, S. - Silvestro, R. - Voss, C. (1991): Performance Measurement in Service Businesses. London, Chartered Institute of Management Accountants, 1991.
  9. Frey, B. S. - Jegen, R. (2001): Motivation Crowding Theory. Journal of Economic Surveys, 2001, roč. 15, č. 5, s. 589-611. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Garbers, Y. - Konradt, U. (2014): The Effect of Financial Incentives on Performance: A Quantitative Review of Individual and Team-Based Financial Incentives. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 2014, roč. 87, č. 1, s. 102-137. Přejít k původnímu zdroji...
  11. IMA (1998): Statement on Tools and Techniques for Implementing Integrated Performance Management Systems. Montvale, Institute of Management Accountants, 1998.
  12. Kaplan, R. S. - Norton, D. P. (1992): The Balanced Scorecard-Measures That Drive Performances. Harvard Business Review, 1992, roč. 70, č. 1, s. 71-79.
  13. Kaplan, R. S. - Norton, D. P. (1996): Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System. Harvard Business Review, 1996, roč. 74, č. 1, s. 75-85.
  14. Keegan, D. P. - Eiler, R. G. - Jones, C. R. (1989): Are Your Performance Measures Obsolete. Management accounting, 1989, roč. 70, č. 12, s. 45-50.
  15. Kerr, S. (1975): On the Folly of Rewarding A, while Hoping for B. Academy of Management journal, 1975, roč. 18, č. 4, s. 769-783. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Kohn, A. (1993): Why Incentive Plans Cannot Work. Harvard Business Review, 1975, roč. 71, č. 5, s. 54-63.
  17. Locke, E. A. - Latham, G. P. (1990): A Theory of Goal Setting & Task Performance. Upper Saddle River, Prentice-Hall, 1990.
  18. Lepper, M. R. - Greene, D. (1978): The Hidden Costs of Reward: New Perspectives on Psychology of Human Motivation. Hillsdale, Erlbaum, 1978.
  19. Lepper, M. R. - Greene, D. - Nisbett, R. E. (1973): Undermining Children's Intrinsic Interest with Extrinsic Rewards: A Test of the Overjustification Hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 1973, roč. 28, č. 1, s. 129-137. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Lynch, R. L. - Cross, K. F. (1991): Measure up! Cambridge, Blackwell, 1991.
  21. Manzoni, J. F. (2008): On the Folly of Hoping for A, Simply because You Are Trying to Pay for A. In Epstein, M. J. - Manzoni, J. F. (eds.): Performance Measurement and Management Control: Measuring and Rewarding Performance. Bingley, Emerald, 2008, s. 19-41.
  22. Manzoni, J. F. (2010): Motivation through Incentives: A Cross-Disciplinary Review of the Evidence. In Epstein, M. J. - Manzoni, J. F. - Davila, A. (eds.): Performance Measurement and Management Control: Innovative Concepts and Practices. Bingley, Emerald, 2010, s. 19-63. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Merchant, K. A. (2006): Measuring General Managers' Performances: Market, Accounting and Combination-Of-Measures Systems. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 2006, roč. 19, č. 6, s. 893-917. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Neely, A. (2005): The Evolution of Performance Measurement Research. International Journal of Operations & Production Management, 2005, roč. 25, č. 12, s. 1264-1277. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Neely, A. (2007): Business Performance Measurement: Unifying Theory and Integrating Practice. Cambridge, Cambridge University Press, 2007. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Ordóñez, L. D. - Schweitzer, M. E. - Galinsky, A. D. - Bazerman, M. H. (2009): Goals Gone Wild: The Systematic Side Effects of Overprescribing Goal Setting. Academy of Management Perspectives, 2009, roč. 23, č. 1, s. 6-16. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Pink, D. H. (2009): Drive: The Surprising Truth about What Motivates Us. New York, Riverhead, 2009.
  28. Porter, L. W. - Lawler, E. E. (1968): What Job Attitudes tell us about Employee Motivation. Harvard Business Review, 1968, roč. 46, č. 1, s. 118126.
  29. Ridgway, V. F. (1956): Dysfunctional Consequences of Performance Measurements. Administrative Science Quarterly, 1956, roč. 1, č. 2, s. 240247. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Ross, S. A. (1973): The Economic Theory of Agency: The Principal's Problem. American Economic Review, 1973, roč. 63, č. 2, s. 134-139.
  31. Titmuss, R. M. (1970): The Gift Relationship. London, Allen and Unwin, 1970.
  32. Wagner, J. (2009): Měření výkonnosti. Praha, Grada, 2009.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.