Současná Evropa 2014, 2014(1):49-69

Předsednictví Rady EU jako nástroj práce s agendou: Evropa bez bariér

Petr Kaniok

Na základě zevrubné analýzy několika předsednictví Rady EU vytvořil na počátku 21. století švédský politolog Jonas Tallberg model, který identifikuje způsoby, jak předsednické země pracují s tvorbou předsednického programu. Tallberg pracuje s širokým chápáním práce s agendou, kterou nerozumí jako pouhé uvádění zcela nových témat, ale především strukturováním již existujících politických diskuzí. V této souvislosti Tallberg identifikoval tři základní dimenze - socio-ekonomickou, regionální a konstituční - které programové chování předsednictví podmiňují. V roce 2004 vstoupila do EU skupina středoevropských a východoevropských zemí, sdílejících odlišnou politickou, ekonomickou a sociální zkušenost než staré členské země EU. Někteří z těchto nováčků již Radě EU předsedali. Článek se rozborem tvorby programu českého předsednictví a jeho obsahu zaměřuje na zhodnocení Tallbergova modelu v případě takové nové členské země.

Keywords: Předsednictví Rady EU, utváření agendy, Česká republika, Rada EU

EU Presidency as a Tool of Agenda Setting: Europe without Frontiers

Based on a thorough analysis of several EU presidencies in the early 21st century Swedish political scientist Jonas Tallberg created a concept that identifies ways of how Presidency countries work on the creation of their program. In this concept, Tallberg conceptualizes the proces of agenda setting in a broader way and particularly focuses on structuring already existing topics and issues. Tallberg argues that there are three relevant dimensions - socioeconomic, regional and constitutional - shaping Presidency's political preferences. In 2004, the group of Central and Eastern European countries, which share different political, economic and social experience than the old EU member states, joined the EU. Some of these newcomers have already presided over the Council of the EU. The article about analysis of the Czech Presidency aims to review Tallberg's concept for new member countries.

Keywords: EU Presidency, Agenda Aetting, Czech Republic, Council of the EU
JEL classification: N44

Published: June 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kaniok, P. (2014). EU Presidency as a Tool of Agenda Setting: Europe without Frontiers. Contemporary Europe2014(1), 49-69
Download citation

References

  1. Kalendář akcí českého předsednictví [online]. Dostupný z www.eu2009. cz/cz/calendar/1/index.html.
  2. Pracovní program českého předsednictví Rady EU: Evropa bez bariér [online]. Praha: 2008. Dostupné z www.eu2009.cz/assets/news-anddocuments/news/cz-pres_programme_cs.pdf.
  3. Programové prohlášení Vlády České republiky 2007 [online]. Praha: 2007. Dostupné z www.vlada.cz/scripts/detail.php?id=20780.
  4. Shrnutí působnosti centrálního koordinačního týmu v době českého předsednictví [online]. Praha: 2009. Dostupné z www.eu2009.cz/scripts/file. php?id=61219&down=yes.
  5. Zpráva o zahraniční politice ČR za rok 2007 [online]. Dostupné z www. mzv.cz/public/eb/43/a3/72910_14945_Zprava2007_cesky_verze_k_22_ 8_2008.pdf.
  6. Zpráva o zahraniční politice ČR za rok 2008 [online]. Dostupné z www. mzv.cz/file/391676/Zprava_o_zahranicni_politice_CR_2008.pdf.
  7. ASPINWALL, M. (2002). Preferring Europe: Ideology and National Preferences on European Integration. In: European Union Politics, 3(1): 81-111. Go to original source...
  8. BALE, T. - HANLEY, S. - SZCZERBIAK, A. (2010). 'May Contain Nuts'? The reality behind the rhetoric surrounding the British Conservatives' new group in the European Parliament. In: Political Quarterly, 81(1): 85-98. Go to original source...
  9. BENEŠ, V. - KARLAS, J. (2010). The Czech Presidency. In: Journal of Common Market Studies, 48(s1): 69-80. Go to original source...
  10. BUNSE, S. (2009). Small States and EU Governance. Leadership through the Council Presidency. Houndmills, Basingstone and New York: Palgrave /Macmillan. Go to original source...
  11. DRULÁK, P. - ŠABIĆ, Z. (2010. Ed.). The Czech and Slovenian EU Presidencies in a Comparative Perspective. Dordrecht: Republic of Letters Publishing.
  12. ELGSTRÖM, O. - TALLBERG, J. (2003). Conclusion: Rationalist and sociological perspectives on the Council Presidency. In: ELGSTRÖM, O. (ed.). European Union Council Presidencies: A comparative perspective. London: Routledge, s. 191-205. Go to original source...
  13. GEORGE, A., L. - BENNET, A. (2005). Case Studies and Theory Development in the Social Science. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
  14. GIULIANI, J. D. (2008). A Successful Presidency. Results of the French Presidency of the Council of the European Union [online]. Dostupné z https://infoeuropa.eurocid.pt/registo/000041527/documento/0001/.
  15. HAVLÍK, V. (2009). České politické strany a evropská integrace. Evropeizace, evropanství, euroskepticismus? Brno: Mezinárodní politologický ústav.
  16. HAVLÍK, V. (2011). A breaking-up of a pro-European consensus: Attitudes of Czech political parties towards the European integration (1998-2010). In: Communist and Post-Communist Studies, 2011, 44(2): 129-147. Go to original source...
  17. HANLEY, S. (2010). The consolidation of centre-right parties in the Czech Republic as an issue for comparative analysis. In: Politologický časopis, 2010, 17(2): 115-133.
  18. HAYES-RENSHAW, F. - WALLACE, H. (2006). The Council of Ministers. London: Palgrave Macmillan. Go to original source...
  19. CHECKEL, J. (2005). It's the Process Stupid! Process Tracing in the Study of European and International Politics. ARENA Working Paper 26/2005.
  20. KANIOK, P. (2010). České předsednictví Rady EU - most přes minulost. Brno: Mezinárodní politologický ústav/Muni Press.
  21. KANIOK, P. - SMÉKAL, H. (2010). České předsednictví v Radě EU: politický standard, mediální katastrofa. In: Politologický časopis, 17(1): 39-58.
  22. KARLAS, J. (2010). The executive coordination of the Czech EU Presidency: unexpectedly effective. In: DRULÁK, P. - ŠABIĆ, Z. (ed.). The Czech and Slovenian EU Presidencies in a Comparative Perspective. Dordrecht: Republic of Letters Publishing, s. 91-111.
  23. KLOZAR, A. (2010). Hodnocení německého předsednictví v Radě Evropské unie. In: Mezinárodní vztahy, 45(2): 99-122.
  24. KING, G. - KEOHANE, R. O. - VERBA, S. (1994). Designing Social Inquiry. Scientific Inference in Qualitative Research. Princeton: Princeton University Press. Go to original source...
  25. KRÁL, D. - BARTOVIC, V. - ŘIHÁČKOVÁ, V. (2009). The 2009 Czech EU Presidency - Contested leadership at a time of crisis. SIEPS Occasional Paper 2.
  26. SHERRINGTON, P. (2000). The Council of Ministers: Political Authority in the European Union. London: Pinter.
  27. TALLBERG, J. (2003a). The agenda shaping powers of the Council Presidency. In: Journal of European Public Policy, 10(1): 1-19. Go to original source...
  28. TALLBERG, J. (2003b). The agenda shaping powers of the Council Presidency. In: ELGSTRÖM O. (ed.). European Union Council Presidencies: A comparative perspective. London: Routledge, s. 18-37. Go to original source...
  29. TALLBERG, J. (2006). Leadership and Negotiation in the European Union. Cambridge: Cambridge University Press. Go to original source...
  30. VERHOEFF, E. - NIEMANN, A. (2009). The German EU Presidency and Energy Policy Towards Russia: Insights From Liberal Intergovernmentalist and Institutionalist Approaches. ASSR Working Paper No. 04 09. Amsterdam School of Social Science Research.
  31. WESTLAKE, M. - GALLOWAY, D. (2004). The Council of the European Union. London: John Harper Publishing.
  32. WARNTJEN, A. (2007). Steering the Union. The Impact of the EU Presidency on Legislative Activity in the Council. In: Journal of Common Market Studies, 2007, 45 (5): 1135-1157. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.