Současná Evropa 2013, 2013(3):147-161
Změny na asijských trzích - výzva pro evropské firmy
V posledních letech se společnosti musely vypořádat s dopady globální finanční krize a hospodářské recese, byly a jsou nuceny restrukturalizovat a nově definovat své cíle do budoucna. Mezi nové trendy patří mimo jiné i přesun centra růstu z vyspělých do rozvíjejících se ekonomik. Významné změny v tradičním modelu globálních financí ukázaly rovněž, že některé, zejména asijské ekonomiky, prokázaly určitou pružnost a houževnatost, i schopnost se rychle vzpamatovat a reagovat na změněnou situaci. Snížení poptávky v USA, Evropě a dalších vyspělých zemích donutila asijské země zamyslet se nad novými cestami, jak rozšířit vzájemný obchod a stimulovat spotřebu na domácím trhu. Uspět právě v této oblasti je výzvou jak pro evropské, tak i asijské podnikatele a firmy a stává se klíčovým faktorem pro udržení a zvýšení konkurenceschopnosti v novém ekonomickém uspořádání.
Keywords: Asijské trhy, řízení, marketing, strategie, spotřeba, spotřební chování
Changes on Asian Markets - Challenge for European Companies
If consumer businesses in Asia are to meet the chalenge, they will have to fundamentally change the way they think about strategy, operations, organization and marketing. As the world witnesses profound changes to the traditional model of global finance, some Asian countries have proven extraordinarily resilient. Global recession has forced companies and entrepreneurs to contemplate new ways of expanding trade and increase consumption in foreign markets. Asia's emerging economies are leading the world out of recession and the region's consumers are taking the baton from their counterparts in developed countries. Even the most sophisticated multinationals are ill-prepared and must change significantly to meet the challenge of the Asia's growth potential.
Keywords: Asian Markets, Management, Marketing, Strategy, Consumption, Consumption Behaviour
Published: December 1, 2013 Show citation
References
- AMMI, Ch. (2005). Marketing ethnique. Hermes Science Publishing Ltd. France.
- ATSMAN, Y. - MAGNI, M. (2011). Chine´s new pragmatic consumers. McKinsey Quarterly 1/2011.
- ATSMON Y. - KERTESZ, A. - VITTAL, I. (2011). Is your emerging-market strategy local enough? McKinsey Quarterly 2/2011.
- DAGA, V. - NIMAL, M. - LAXMAN, N. (2010). Riding Asia´s digital tiger. McKinsey Quarterly No.4/2010.
- GUILD, T. (2009). Think regionally, act locally: Four steps to reaching the Asian consumer. McKinsey Quarterly, No. 4/2009.
- Hospodářské noviny 55/2011, příloha Víkend ze dne 4. 3. 2011.
- JOERRES, J. A. (2011). Beyond expats:Better managers for emerging markets. McKinsey Quarterly, No. 2/2011.
- LAMONT, J. (2010). Inovace, inovace po indicku dobývá svět. Hospodářské noviny 14/2010 ze dne 21. 1. 2010.
- LAVIČKA, V. (2013). Čínští investoři stále více cílí na dobré značky. Hospodářské noviny 85/2013 ze dne 2. 5. 2013.
- LAVIČKA, V. (2013). V rozvojových zemích vzniká stále více globálních hráčů. Hospodářské noviny 88/2013 ze dne 7. 5. 2013.
- SALSBERG, B. (2010) The new Japanese consumer. McKinsey Quarterly, No. 2/2010.
- ZAMYKALOVÁ, M. (2010). Spotřebitelské chování různých etnických skupin a jeho odraz v marketingu. Sborník z 10. mezinárodní vědecké konference. VŠE Oeconomica Praha 2010. ISBN 978-80-245-1583-0.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.