Programy a kampaně zaměřené na BOZP

Název práce: Programy a kampaně zaměřené na BOZP
Autor(ka) práce: Vacek, Josef
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Dvořáková, Zuzana
Oponenti práce: Kleibl, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Diplomová práce objasňuje důvody tvorby programů a zavádění kampaní zaměřených na bezpečnost a ochranu zdraví při práci (BOZP). Na základě statistik pracovní úrazovosti, provedených výzkumů a šetření shledáváme nezbytností změnit postoje, přístupy a myšlení veřejnosti, managementu firem a zaměstnanců k otázkám BOZP. Současný stav je takový, že oblast BOZP není lidmi přijímána v pozitivním slova smyslu, ale naopak je chápána jako přítěž. A s tímto stavem nelze dosáhnout snížení počtu pracovních úrazů a případů nemocí z povolání a taktéž přirozeného vytváření kvalitní kultury práce a pracovní pohody. Práce se tedy též zabývá tím, jakými prostředky současnou situaci vyřešit. Těmito prostředky jsou z velké části osvěta a propagace BOZP. Opět je pomocí výzkumů a šetření zjišťováno, jaké konkrétní nástroje osvěty a propagace jsou pro tuto oblast nejúčinnější a to i z hlediska obsahové stránky. Součástí teorie této práce je historický pohled na vývoj bezpečnosti práce od prvních dochovaných důkazů až po poválečný vývoj v Československu. Osvěta a kampaně jichž jsou programy a kampaně součástí, vycházejí z obecných marketingových principů a přímo tvorba a zavádění kampaní je záležitostí sociálního marketingu. Proto je část teorie zaměřena na prvky marketingu použitelných při osvětě a propagaci BOZP a také přímo na marketing sociální a sociální reklamu. Jedna z kapitol rozvádí postup pro realizaci kampaní zaměřených na BOZP. Konkrétně vymezuje cílové skupiny, využitelné nástroje a prostředky, plánování, konkretizaci partnerů při kampani, principy samotné realizace a závěrem rozebírá jak kampaně hodnotit a způsoby získání zpětné vazby po kampani. Pro názornost jsou v práci charakterizovány aktuální kampaně zaměřené na oblast BOZP v České republice a to i ve spolupráci s Evropskou unií. Právě v zemích Evropské unie je BOZP na velmi vysoké úrovni a jelikož je naše země součástí tohoto společenství, je téměř povinností využít zkušeností těchto zemí a spolupracovat s nimi. Závěr teoretické části tedy rozebírá jak zmíněné země k této problematice přistupují.
Klíčová slova: BOZP; osvěta; propagace; programy; kampaně
Název práce: Agenda and campaigns focused on Occupational Safety and Health
Autor(ka) práce: Vacek, Josef
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Dvořáková, Zuzana
Oponenti práce: Kleibl, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The thesis clarify the reasons of program construction and introduction of campaigns focused on Occupational Safety and Health (OSH). On the basis of work accident rate statistics, conducted researches and investigation we have found out, considering OSH issues, that it is essential to change attitudes, approaches and thinking of the public, company management and employees. The status quo shows that people do not approve OSH issues. They take them as a burden. At this point it is impossible to reduce the number of work accidents and cases of occupational desease. Furthermore, it is impossible to achieve natural development of high-quality work culture and ease. The thesis also deal with prospective devices which could solve the current situation. These devices are mainly edification and OSH promotion. Again via researches and investigation it is being found out which specific tools of edification and promotion are the most effective ones in terms of content aspect. One part of the theory of these thesis is historical view on the process of work safety from the first extant evidence till the post-war situation in Czechoslovakia. Edification and campaigns where programs and campaigns are part of that, start from general marketing principles and directly, creation and introduction of campaigns is the matter of social marketing. That is why a part of the theory is focused on marketing principles which can be used when edifying and promoting OSH and also focused directly on social marketing and social advertising. One of the chapters specifies the process of implementation of campaigns focused on OSH. Concretely, it defines target groups, available tools and devices, planning, designation of campaign partners, principles of implementation and in conclusion it analyses how to assess the campaign and methods of getting feedback after the campaign. To demonstrate that, in the thesis there are described current campaigns focused on OSH issues in the Czech Republic and also cooperating with the European Union. The countries of the European Union have OSH at very high level and because our country is a part of this community, it is almost a duty to make the best of experience of these countries and to cooperate with them. The conclusion of the theoretical part deals with the attitude of the mentioned countries toward the issue.
Klíčová slova: promotion; education; campaigns; agenda; Occupational Safety and Health

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra personalistiky

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 15. 2. 2008
Datum podání práce: 25. 8. 2008
Datum obhajoby: 11. 9. 2008
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/13936/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: