Management znalostních pracovníků

Název práce: Management znalostních pracovníků
Autor(ka) práce: Blažková, Kristýna
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Mládková, Ludmila
Oponenti práce: Sedlacký, Martin
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Řízení znalostí je stále relativně mladým oborem, ve kterém se neustále objevují nové a nové koncepty. Velmi často ale bývá popisován zjednodušeně, kdy se diskuse na toto téma točí okolo univerzálních postupů, u kterých se předpokládá, že budou spolehlivě fungovat napříč všemi organizacemi. V tomto smyslu bývají také podnikány kroky efektivního řízení znalostí a snaha je soustředěna na změny v nástrojích a technologiích, jako je znalostní databáze, intranet apod. Tento přístup má ale s efektivním řízením znalostí pramálo společného. Řízení znalostí je komplexní a mnohostranné, zahrnuje vše, co organizace dělá pro to, aby zpřístupnila znalost podnikatelské činnosti, jako například začlenit klíčové informace v systémech a procesech, použít stimuly k motivaci zaměstnanců a vytvořit spojenectví tak, aby napomohly k naplnění podnikatelské činnosti znalostí. Efektivní řízení znalostí vyžaduje kombinaci mnoha organizačních prvků, technologii, praxi v řízení lidských zdrojů, organizační strukturu a kulturu, aby bylo zabezpečeno to, že správná znalost bude uplatněna ve správnou chvíli. Mnoho společností implementovalo sofistikované systémy, intranety, obvyklé úschovny a jiné, zatímco ignorovaly komplexní kulturní otázky, které ovlivňují způsob, jakým lidé ke znalostem přistupují. Prvním krokem k úspěchu je uvědomování si důležitosti řízení znalostí a znalostních pracovníků. Znalostní pracovníci vyžadují specifický přístup k jejich řízení. Často je jejich práce neviditelná a těžko měřitelná, protože probíhá v jejich hlavách nebo mimo pracovní prostředí kanceláře. Navíc patří do rostoucí části pracovní síly všude ve světě a jejich znalosti a dovednosti jsou jen těžko nahraditelné. Cílem mé diplomové práce je přiblížit čtenáři řízení znalostních pracovníků úspěšné mezinárodní konzultantské organizace Boston Consulting Group, která působí v České republice od konce 90. let. To vše v kontextu současné globální ekonomiky, ve které mají znalosti a znalostní pracovníci nesmírný význam. Nehmotným aktivem každé organizace, zejména konzultantské, jsou znalosti uchovávané ve hlavách jejich zaměstnanců. Často si držitelé těchto znalostí nejsou vědomi toho, jak důležitá je jejich znalost pro celou organizaci a její úspěch. Z pohledu organizace je rozhodující rozpoznat klíčové držitele znalostí, ty systematicky řídit a snažit se o zajištění takového pracovního prostředí, aby umožňovalo co nejhladší průběh sdílení znalostí. Na příkladu BCG můžeme vidět, že řízení znalostí je komplexní záležitostí a vůbec ne jednoduchá. Základem je dobře fungující HR proces, který řídí výběr nových pracovníků, jejich udržení a rozvíjení vztahu s bývalými. Klíčovým prvkem je motivovat znalostní pracovníky sdílet znalosti, vytvořit jim pro to prostor a poskytnout vhodné nástroje.
Klíčová slova: znalostní pracovník; řízení znalostních pracovníků; znalost
Název práce: Management Knowledge workers
Autor(ka) práce: Blažková, Kristýna
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Mládková, Ludmila
Oponenti práce: Sedlacký, Martin
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
These approaches have little relevance for executives contending with the day-to-day reality of running a company. Knowledge management is complex and multifaceted; it encompasses everything the organization does to make knowledge available to the business, such as embedding key information in systems and processes, applying incentives to motivate employees and forging alliances to infuse the business with new knowledge. Effective knowledge management requires a combination of many organizational elements--technology, human resource practices, organizational structure and culture--in order to ensure that the right knowledge is brought to bear at the right time. Knowledge management is still a relatively young field, with new concepts emerging constantly. Often, it is portrayed simplistically; discussions typically revolve around blanket principles that are intended to work across the organization. The aim of my diploma paper is to introduce knowledge workers management in well known and successful international organization, The Boston Consulting Group (BCG), that has been present in Czech Republic since 1990's. Knowledge workers management in BCG is described in context OF global economy situation, in which knowledge and knowledge workers play significant role. Knowledge kept in employees' brains is an intangible asset of every company, especially consulting company. Very often, the knowledge holders are not aware of the fact that their knowledge is important to the company and crucial to its Access. From the company point of view, it is necessary to recognize the key knowledge holder, to manage them and to try ensuring the working environment that enable easy knowledge sparing. From the BCG example, we can see that knowledge management is well established HR process, which manages hiring, retaining and developing relationships with alumni. Key issue is to motivate knowledge workers to share their knowledge, to develop the right environment and grant the right tools.
Klíčová slova: knowledge; knowledge worker; knowledge workers management

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra managementu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 12. 11. 2008
Datum podání práce: 15. 5. 2009
Datum obhajoby: 27. 5. 2009
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/16415/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: