Vstup nové firmy do monopolního prostředí

Název práce: Vstup nové firmy do monopolního prostředí
Autor(ka) práce: Diblík, Petr
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Ježek, Tomáš
Oponenti práce: Dočkal, Dalibor
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato práce se věnuje problematice monopolů a schopnosti nových subjektů vstupovat na trh. Pro hlubší pochopení této oblasti jsou nejprve uvedeny odlišné pohledy na monopol v dějinách ekonomického myšlení. V souvislosti s možností nových firem se na trhu prosadit je následně analyzován vznik a současná praxe antimonopolního zákonodárství. Zpochyb-něny jsou některé argumenty protežující ochranářskou politiku. Na konkrétních příkladech je ukázáno, že začínajícímu subjektu více než privilegia ze strany státu pomůže zajištění volného přístupu do odvětví. Stát má být zárukou vynutitelnosti práva a dohlížet na dodr-žování obecně závazných pravidel. Závěrem je také ukázán rozdíl mezi monopolem vznik-lým přirozenou cestou v důsledku výjimečnosti, které si zákazníci cení a monopolem, který se těší svému postavení díky vládní pomoci. Nová firma, jako nepřetržitý potenciální kon-kurent, je pro dominantní subjekt kvalitní zpětnou vazbou a hnacím motorem ke zvyšování efektivity. I zde se ukazuje volná hospodářská soutěž jako velice účinný nástroj rozvoje podnikání, ze kterého ve výsledku nejvíce těží konečný spotřebitel.
Klíčová slova: nová firma; státní zásah; konkurence; monopol; spotřebitel
Název práce: The ability of new firms to enter the monopolistic enviroment
Autor(ka) práce: Diblík, Petr
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Ježek, Tomáš
Oponenti práce: Dočkal, Dalibor
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The present thesis deals with topic of monopolies and ability of new entities to enter mar-kets where such monopoly is present. For a deeper understanding of this field various views on monopolies in history of economic thinking are mentioned in introduction. In connection with possibility of new companies establishing themselves on the market there is analyzed creation and current practice of anti-monopoly legislation. In this part, certain arguments favoring protectionist policies are impugned. On particular examples it is dem-onstrated that more than privileges from the part of the state it is ensuring of free access to a given field which helps to a starting company. The state should be a guarantor of law enforcement and oversee observation of generally binging rules. In the conclusion of the work a difference is also shown between a situation where a monopoly originates in a natu-ral way as a result of exceptionality, which the clients positively value and a monopoly which exists due to support by state. A new company, as a continuous potential competitor, presents a good-quality feedback for a dominant entity and a driving engine for enhancing its efficiency. A free economic competition is shown also here as an effective tool for de-velopment of business, and it is the consumer who derives major benefits from such situa-tion.
Klíčová slova: state intervention; protection; consumer; new firm; monopoly

Informace o studiu

Studijní program / obor: Hospodářská politika a správa/Národní hospodářství
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra institucionální ekonomie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 26. 5. 2009
Datum podání práce: 31. 8. 2009
Datum obhajoby: 11. 6. 2010
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/20802/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: