Vliv fúzí pivovarů na cenu piva a strukturu trhu v ČR

Název práce: Vliv fúzí pivovarů na cenu piva a strukturu trhu v ČR
Autor(ka) práce: Matej, Vlastimil
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Gráf, Václav
Oponenti práce: Loužek, Marek
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Cílem této práce je analyzovat vliv fúzí pivovarů na cenu piva a strukturu trhu v ČR. Práce se zabývá vývojem tržní struktury na trhu lahvového i sudového piva v posledních 20 letech. Na obou těchto trzích došlo k výraznému nárůstu tržní koncentrace. Jsou zde také představeny největší společnosti působící v českém pivovarnictví, ať již s českou či zahraniční kapitálovou účastí. V části věnované vlivu fúzí pivovarů na cenu piva je uveden přehled cenového vývoje několika českých sudových i lahvových piv. Na příkladu skupin Heineken Česká republika a K Brewery je zhodnocen vliv spojování pivovarů na šíři nabízeného sortimentu piv. Lze zde taktéž nalézt souhrnnou analýzu ukazatelů ROA a ROS v českém pivovarnictví. V případě obou těchto ukazatelů lze totiž spatřit výrazné rozdíly v závislosti na velikosti společnosti. Poslední část této práce se věnuje daňovému zvýhodnění malých pivovarů.
Klíčová slova: tržní moc; tržní koncentrace; fúze; pivovarnictví
Název práce: The mergers of breweries and their influence on the prices of beer and the market stucture in the Czech Republic
Autor(ka) práce: Matej, Vlastimil
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Gráf, Václav
Oponenti práce: Loužek, Marek
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The aim of the bachelor thesis is to analyse an influence of breweries' mergers on the price of beer and the market structure in the Czech Republic. This paper is focused on the development of market structure at the market of bottled beer and keg-beer in the last 20 years. Both markets has noticed strong rise of market concentration so far. The biggest brewing companies either with Czech or with foreign capital participation are also introduced here. In the part dedicated to the influence of breweries' mergers on the price of beer there is a summary showing price development of some Czech bottled and keg-beer. Connecting of the breweries and their influence on the extensity of offered beer are assessed on the examples of Heineken Czech Republic Group and K Brewery Group. On the total analysis of the ROA and ROS ratios it is possible to see significant differences depending on the size of the company. The last part of this paper demonstrates a tax advantage of the small breweries.
Klíčová slova: market power; market concentration; merger; beer production

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra hospodářské a sociální politiky

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 26. 10. 2009
Datum podání práce: 30. 5. 2010
Datum obhajoby: 17. 6. 2010
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/22449/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: