Alternativní výukové materiály pro vstupní kurzy programování

Název práce: Alternativní výukové materiály pro vstupní kurzy programování
Autor(ka) práce: Závěrka, Jakub
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Pecinovský, Rudolf
Oponenti práce: Pavlíčková, Jarmila
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato bakalářská práce vytváří alternativní výukové materiály pro vstupní kurzy pro-gramování ve studijním programu Informatika na Fakultě informatiky a statistiky Vyso-ké školy ekonomické v Praze. Konkrétně se zabývá kurzy 4IT101 Základy programování a 4IT115 Základy softwarového inženýrství, s důrazem kladeným na první z těchto před-mětů. Práce analyzuje způsob, jakým jsou studenti seznamování s konceptem chyb v programu a jejích vyhledáváním a opravováním. Vyhodnocuje pokrytí tohoto tématu v literatuře (zejména v publikacích uvedených v sylabu předmětu 4IT101) a porovnává situaci mezi studenty těchto kurzů. Hlavní část práce tvoří zpracování materiálů v podobě textu a krátkých instruktáž-ních videí na téma ladění programu. Studenti se pomocí této práce dozvědí, jak chyby v jejich programech vznikají, jak se projevují, jak se odhalují a jak se opravují. Vedlejším produktem této práce je také revize konfiguračních souborů pro program BlueJ. V těchto souborech došlo k úpravám zpráv, které program BlueJ vrací v případě chyby. Tyto zprávy byly přepsány a doplněny tak, aby byly pro začátečníky srozumitelné. Praktická část práce je zpřístupněná jako HTML soubor na Internetu.
Klíčová slova: Java; výuka programování; 4IT101; ladění programů
Název práce: Alternative educational materials for beginner programming courses
Autor(ka) práce: Závěrka, Jakub
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Pecinovský, Rudolf
Oponenti práce: Pavlíčková, Jarmila
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This bachelor thesis creates alternative educational materials for beginner program-ming courses in the Informatics curriculum at the Faculty of Informatics and Statistics, University of Economics, Prague. Specifically, these courses comprise of 4IT101 Intro-duction to programming and 4IT115 Fundamentals of Software Engineering, with empha-sis on the former one. In specific, this thesis analyses the way students are introduced to the conception of software bugs and how these bugs are searched for and corrected. It evaluates the cov-erage of these problems in literature (especially in literature for the course 4IT101) and compares situation among student of the course. The main part of this thesis consists of working up materials in form of text and short videos oriented towards program debugging. This thesis will help the students to learn how bugs originate, how they demonstrate themselves, how they can be detected and ultimately, corrected. As a side-effect of this thesis, the author revised configuration files for the application BlueJ. The messages that are returned to the user by the application in case of an error or exception were modified in these files. These messages were rewritten or expanded to be more comprehensible for a beginner programmer. These materials are accessible as an HTML page on the Internet.
Klíčová slova: 4IT101; programming education; debugging; Java

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika/Informatika
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra informačních technologií

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 19. 2. 2010
Datum podání práce: 12. 5. 2010
Datum obhajoby: 21. 6. 2010
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/24944/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: