Nová média a společnost

Název práce: Nová média a společnost
Autor(ka) práce: Fedorová, Markéta
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Rosický, Antonín
Oponenti práce: Říhová, Zora
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Diplomová práce se zabývá fenoménem nových médií a jejich vlivu na společnost. Práce se věnuje především jejich vlivu na chování lidí a na znalosti. První část práce (Kapitoly Úvod a Teoretické základy) uvádí do problematiky a rozpracovávají teoretický rámec médií, komunikace, znalostí a některých vybraných důsledků informatizace. Třetí kapitola (Vývoj médií) se pokouší zmapovat vývoj médií od vzniku řeči až po současná elektronická média s přihlédnutím k limitům jejich konzumentů, společnosti i médií samotných. Čtvrtá kapitola (Vliv nových médií na znalosti a chování) se zabývá vybranými aktuálními tématy vlivu médií na společnost ze dvou perspektiv. První z nich přináší pohled na vztah nových médií a znalostí. Poukazuje na záplavu informacemi na úkor jejich kvality a na trend zrychlování přístupu k informacím a prací s nimi. Kapitola dále na konkrétních příkladech dokazuje, jak se informace mohou stát efektivním nástrojem manipulace pro mocenské, politické a ekonomické zájmy. Rovněž naznačuje rizika chybného rozhodování lidí v důsledku dezinformací. Druhý pohled nastiňuje proměny chování lidí v kyberprostoru; naznačuje, jaké jsou projevy splývání jevištního a zákulisního chování. Pátá kapitola (Empirický výzkum) na základě předchozího textu práce formuluje hypotézy o vlivu nových médií na znalosti a chování lidí a v rámci výzkumu usiluje o ověření jejich platnosti. Šestá kapitola (Jak využívat nová média) navrhuje cestu řešení, kterou by se měla společnost vydat za předpokladu, že cílem bude výchova jedince, který v informační a mediální společnosti obstojí. Poslední kapitola (Závěr) shrnuje základní myšlenky a snaží se nabídnout možná řešení a nastínit vývoj, kterým by se měla společnost ve vztahu k novým médiím ubírat.
Klíčová slova: disinhibice; chování; nová média; znalosti
Název práce: New Media and Society
Autor(ka) práce: Fedorová, Markéta
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Rosický, Antonín
Oponenti práce: Říhová, Zora
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The thesis deals with the phenomenon of new media and its influence on the society. The work especially applies itself to the impact of new media on human conduct and human knowledge. The first part (Chapters: introduction and theoretical bases) of the thesis introduces the dilemma of new media and the society; it deals with a theoretical media frame, communication, knowledge and some selected implications of informatization. The third chapter (Media evolution) tries to map media evolution from the emergence of language until contemporary electronic media with regard to consumer's limitations, society and media itself. The fourth chapter (Impact of new media on human knowledge and human conduct) deals with, from two perspectives, some current topics as the media influence on society. The first view delivers an insight on the relationship of new media and knowledge. It refers to information abundance to the detriment of information quality, the tendency of access acceleration to information and working with information. This chapter in particular cases shows how information can become an effective tool for manipulation of power, political and economic interests. It also indicates risks of wrong human decision making due to misinformation. The second view suggests changes in human behaviour in cyberspace; it indicates what are signs of confluence of "front stage" and "back stage" behaviour. The fifth chapter (Empirical research), with respect to previous parts of this work, defines hypothesis of the new media influence on the knowledge and human conduct; it attempts to prove their validation in this research. The sixth chapter (How to use new media) suggests a way which should be followed by the society providing that education of an individual who stands up to the information and media society shall be the aim of the society. The last chapter (Conclusion) summarizes the basic ideas, provides for possible solutions and outlines a trend which should be, in relation to new media, followed by the society.
Klíčová slova: disinhibition; conduct; knowledge; new media

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika/Informační management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra systémové analýzy

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 1. 3. 2010
Datum podání práce: 15. 6. 2010
Datum obhajoby: 26. 8. 2010
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/25293/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: