Modelování dopadů norem kvality a ochrany před klamavou reklamou na užitek spotřebitelů

Název práce: Modelování dopadů norem kvality a ochrany před klamavou reklamou na užitek spotřebitelů
Autor(ka) práce: Chaloupka, Jan
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Burian, Jan
Oponenti práce: Řepa, Václav
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
V práci je zkoumán význam ochran spotřebitelů (konkrétně ochrany proti klamavé reklamě a normy stanovující minimální požadovanou kvalitu produktu) pro zajištění užitku spotřebitelů. Cílem je zjistit, zda-li jsou tyto ochrany pro zajištění užitku nezbytné, a nebo si jsou spotřebitelé schopni svými kupními projevy a vzájemnou komunikací mezi sebou zajistit užitek minimálně stejný, jaký jim zajistí zmiňované ochrany, a případně zda-li nemůže docházet i k situacím, kdy zmíněné ochrany užitek spotřebitelů snižují oproti situaci, kdy žádné ochrany neexistují. Dané závěry jsou zjišťovány pro konkrétní produkt (LCD televize) a konkrétní společenské prostředí (menší sociální společenství v rámci České republiky), přičemž zkoumáme nejen vliv ochran spotřebitelů na užitek celého společenství, ale i na užitek každé ze společenských vrstev při různých poměrech těchto vrstev v rámci testovaného společenství. Ke zjištění výsledků je vytvořen původní multiagentní model, ve kterém je simulováno chování spotřebitelů a firem na trhu. V práci jsou pak postupně představeny všechny důležité části architektury tohoto modelu -- od principů vytváření sociální struktury na základě poznatků o sociální skupinách a různých typech sociálních vazeb, přes kupní rozhodovací proces spotřebitelů a principy komunikace s ostatními spotřebiteli v rámci sociální sítě, až po rozhodování firem o vlastnostech vyráběných výrobků. V závěru jsou interpretovány výsledky získané v simulaci a na jejich základě stanoven význam ochran spotřebitelů pro zajištění užitku v testované společnosti kupující testovaný produkt.
Klíčová slova: SIRS; ochrana spotřebitelů; word of mouth; multiagentní model
Název práce: Modelling impacts of minimal quality standards and protection against misleading advertising on consumers’ utility
Autor(ka) práce: Chaloupka, Jan
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Burian, Jan
Oponenti práce: Řepa, Václav
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
In this thesis we explore the importance of consumer protection (concretely protection against misleading advertising and minimal quality standards of product) for providing consumers' utility. Our target is to discover whether these protections are necessary for providing consumers' utility or not, and whether are the consumers able to provide themselves equal or higher utility (then can mentioned protections do), scilicet through their mutual communication and buying behavior. Furthermore, we want to discover, if can happen a situation in which the mentioned protection decline the consumers' utility, in comparison with situation, when no protections exist. These conclusions are stated for concrete product (LCD TV) and concrete society (little community within the Czech Republic society), whereas we explore the influence of consumer protection both on utility of whole community and on utility of each social class within different proportions of these classes within society. For this research has been created an original multi-agent model, in which we simulate consumer behavior and companies behavior on market. The important parts of the model architecture are presented in this thesis: principles of social structure creation (based on the knowledge about social groups and different types of social ties), buyer behavior and principles of consumer communication through social network, and decision of companies about product characteristics. In conclusion we have interpreted the simulation results and have stated an importance of consumer protection in tested society buying tested product.
Klíčová slova: SIRS; consumer protection; word of mouth; multi-agent model

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika/Kognitivní informatika
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra informačních technologií

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 26. 6. 2009
Datum podání práce: 30. 6. 2010
Datum obhajoby: 25. 8. 2010
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/21159/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: