Jaké faktory ovlivňují "vybodování" řidičů v krajích ČR?

Název práce: Jaké faktory ovlivňují "vybodování" řidičů v krajích ČR?
Autor(ka) práce: Farbiak, Marek
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Mičúch, Marek
Oponenti práce: Janíčko, Martin
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Bakalářská práce definuje pomocí ekonomické teorie faktory ovlivňující vybodovaní řidičů v krajích ČR. Nastavené proměnné daly vzniknout panelovému datovému souboru, jenž je posléze testován metodou fixních efektů. Práce vychází z ekonomické teorie G. Beckera, která slouží jako základ pro vytvořenou hypotézu. Podstata testované hypotézy je zjistit, zda počet dopravních policistů, průměrná mzda a hustota dopravních sítí v jednotlivých krajích ČR jsou staticky významné a zda ovlivňují vybodovanost řidičů. Do hypotézy byly zahrnuty předpokládané vlivy, jednotlivých vysvětlujících proměnných. Výpočet prokázal vliv i statistickou významnost všech nastavených faktorů. Prokázalo se, že ekonomické a sociální prostředí ovlivňuje chování řidičů, při páchání dopravních přestupků. Avšak z důvodů opačného vlivu hustoty dopravních sítí dochází k zamítnutí části testované hypotézy. Výsledek je o to zajímavější, že při zvýšení hustoty dopravních sítí se vážený průměr bodů v jednotlivých krajích ČR navyšuje, i přesto že teoretický základ udává opak.
Klíčová slova: metoda fixních efektů; Bodový systém; chování řidičů; silniční doprava
Název práce: What factors affect obtaining penalty points by region in ČR?
Autor(ka) práce: Farbiak, Marek
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Mičúch, Marek
Oponenti práce: Janíčko, Martin
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The bachelor thesis define factors which motivate drivers for obtaining points for violations of traffic offense. Factors will be tested by method of fixed effects. The economic theory comes from G. Becker, which serves as basis for the tested hypothesis. The accepted hypothesis tests whether the number of traffic policemen, average wages and density of transport in each region of ČR are statistically significant and if they have direct impact on obtaining points. The hypothesis also predicts presumed impacts of each factor. Calculation proved the real impact and statistical significance of all factors. It was also proved that preferences of would-be criminals is also determined by the economic and social environment formed by public policies. However, due to the opposite impact of the density of transport networks the econometrics indicates that we have to reject part of the hypothesis.
Klíčová slova: driver behaviour; road transport; method of fixed effects; Penalty point system

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra ekonomie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 17. 2. 2010
Datum podání práce: 30. 5. 2010
Datum obhajoby: 9. 9. 2010
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/24822/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: