Služby v obecných souvislostech

Název práce: Služby v obecných souvislostech
Autor(ka) práce: Prouza, Petr
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Řepa, Václav
Oponenti práce: Pálka, Jan
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato práce se zabývá službami v informatice, respektive jejich obecným pojetím a obecnými souvislostmi. Cílem práce není jeden hlavní cíl, ale vícero menších cílů v problematice služeb, nikterak však co do významu. Mezi cíle patří specifikace dimenzí pohledů na problematiku služeb, analýza standardů zabývajících se službami, za účelem nalezení obecných souvislostí, vytvoření obecného modelu služby, vymezení obecného smyslu a funkcionality služeb a objasnění, zda je na služby v organizacích pohlíženo z jejich širšího kontextu nebo pouze jako na technické řešení informatiky (širší kontext myšleno ve významu návaznosti na procesy, návaznosti na byznys). V první části práce jsou specifikovány dimenze pohledů na problematiku služeb na základě rešerše literatury a dalších internetových zdrojů týkajících se této oblasti. A dále také popsány překryvy těchto dimenzí. V další kapitole následuje analýza standardů, zabývajících se informatickými službami v servisně orientované architektuře a standardů zabývajících se řízením informatických služeb. Následující kapitola pak obsahuje obecný model služby vytvořený na základě jak poznatků z předešlé analýzy, tak poznatků z literatury. Další část je poté zaměřena na vymezení obecného smyslu a funkcionality služeb. V poslední kapitole jsou shrnuty nejčastější problémy, které se vyskytují při zavádění služeb. A na jedné konkrétní případové studii je poukazováno na důležitost pochopení služeb v jejich širším kontextu.
Klíčová slova: obecné souvislosti; modely; SOA; procesy; standardy; informatické služby
Název práce: Services in mutual contigency
Autor(ka) práce: Prouza, Petr
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Řepa, Václav
Oponenti práce: Pálka, Jan
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This thesis is focused on services in informatics, especially their global concept and mutual contingency. In this issue there is one main aim but there can be found more minor goals without as high importance as main one. The particular goals are specification of different dimensions of view on informatics services, analysis of standards dealing with services in aim to find mutual contingency, creation of global model of service, definition of global sense and functionality of services and clarifying the look on the services in organizations. If this look is broader one or only technical solution of informatics is taken into account (the broad context is connected with processes and business). In the first part of my thesis the dimensions of different views on issue of services in informatics are specified. It includes the overlapping of these dimensions according to read literature and other internet sources. The second part of my work is about analyzing of standards in information services provided in services orientated architecture and standards dealing with governance of services in informatics. Next chapter involves the global model of service created on basis of previous analysis and the knowledge from read literature. The fourth chapter is focused on definition of the global sense and functionality of services. The last part of my thesis summarized the most common problems which can occur during introduction of services. The last chapter contains the case study in which the importance of understanding of services in their broad context is mentioned and revealed.
Klíčová slova: mutual contingency; models; processes; informatics services; SOA; standards

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra informačních technologií

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 28. 4. 2010
Datum podání práce: 1. 6. 2011
Datum obhajoby: 6. 6. 2011
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/26343/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: