Společenská odpovědnost firem

Název práce: Spoločenská zodpovednosť firiem
Autor(ka) práce: Priesterová, Lucia
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Filipová, Alena
Oponenti práce: Zeman, Jiří
Jazyk práce: Slovensky
Abstrakt:
Cieľom tejto diplomovej práce je na základe výskumu zistiť, ako firmy pôsobiace v Českej republike a na Slovensku vnímajú a v praxi aplikujú koncept spoločenskej zodpovednosti. Práca sa skladá z teoretickej a praktickej časti. Teoretickú časť tvoria prvé tri kapitoly. V prvej kapitole je definovaný pojem CSR a načrtnutý historický vývoj spoločenskej zodpovednosti. Druhá kapitola sa venuje rôznym teóriám a prístupom v oblasti CSR a popisuje hlavné i alternatívne koncepty, výhody a nevýhody plynúce podniku, ktorý sa rozhodne správať spoločensky zodpovedne. Zmienený je v nej aj prístup Európskej komisie a následná debata o tom, či má byť koncept CSR ponechaný i naďalej na báze dobrovoľnosti. Tretia kapitola je zameraná na to, ako vyzerá CSR v podnikovej praxi a popisuje jednotlivé piliere spoločenskej zodpovednosti, pojmy ako podniková etika, firemná filantropia a približuje aj nástroje na meranie a hodnotenie CSR vo firmách Praktická časť je obsiahnutá v štvrtej kapitole a venuje sa vlastnému výskumu firiem z Čiech a Slovenska. Cieľom je zistiť, či existujú rozdiely v prístupe k CSR medzi podnikmi na základe vlastníckej štruktúry, ako aj to, akú úloha zohráva odbor podnikania alebo veľkosť podniku. Z výsledkov výskumu sú následne vyvodené závery o stave a prístupe českých a slovenských firiem ku spoločenskej zodpovednosti a zdôraznené sú oblasti, v ktorých si podniky vedú výborne, ako aj tie, kde existuje priestor na zlepšenie.
Klíčová slova: teórie CSR; spoločenská zodpovednosť firiem; podniková etika; firemná filantropia; piliere CSR
Název práce: Společenská odpovědnost firem
Autor(ka) práce: Priesterová, Lucia
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Filipová, Alena
Oponenti práce: Zeman, Jiří
Jazyk práce: Slovensky
Abstrakt:
Cílem této diplomové práce je na základě výzkumu zjistit, jak firmy působící v České republice a na Slovensku vnímají a v praxi aplikují koncept společenské odpovědnosti. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretickou část tvoří první tři kapitoly. V první kapitole je definovaný pojem CSR a načrtnutý historický vývoj společenské odpovědnosti. Druhá kapitola se věnuje různým teoriím a přístupům v oblasti CSR a popisuje hlavní a alternativní koncepty, výhody a nevýhody plynoucí podniku, který se rozhodne chovat společensky odpovědně. Zmíněný je v ní i přístup Evropské komise a následná debata o tom, jestli má být koncept CSR ponechaný i nadále na bázi dobrovolnosti. Třetí kapitola je zaměřená na to, jak vypadá CSR v podnikové praxi a popisuje jednotlivé pilíře společenské odpovědnosti, pojmy jako podniková etika, firemní filantropie a přibližuje i nástroje na měření a hodnocení CSR ve firmách. Praktická část je obsažena ve čtvrté kapitole a věnuje se vlastnímu výzkumu firem z České republiky a Slovenska. Cílem je zjistit, jestli existují rozdíly v přístupu k CSR mezi podniky na základě vlastnické struktury, a stejně tak, jakou úlohu hraje obor podnikání nebo velikost podniku. Z výsledků výzkumu jsou následně vyvozeny závěry o stavu a přístupu českých a slovenských firem ke společenské odpovědnosti a zdůrazněny jsou oblasti, ve kterých si podniky vedou výborně, stejně jako ty, kde existuje prostor pro zlepšení.
Klíčová slova: firemní filantropie; podniková etika; teorie CSR; společenská odpovědnost firem; pilíře CSR
Název práce: Corporate social responsibility
Autor(ka) práce: Priesterová, Lucia
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Filipová, Alena
Oponenti práce: Zeman, Jiří
Jazyk práce: Slovensky
Abstrakt:
The main goal of this Diploma thesis is to find out, on the basis of research, how the companies from Czech and Slovak Republic perceive and apply in praxis the concept of corporate social responsibility. The work consists of theoretical and practical part. The theoretical part is included in the first three chapters. The first chapter defines the term CSR and illustrates the historical development of social responsibility. The second chapter presents various theories and approaches in the area of CSR, describes the main as well as alternative concepts of CSR, advantages and disadvantages for the firm which decides to behave socially responsibly. It also mentions the approach of the European Union and the debate if the concept of CSR should still remain voluntary. The third chapter is focused on CSR in the company's praxis. It describes the pillars of CSR, explains the terms like corporate ethics or corporate philanthropy as well as the instruments for measurement and evaluation of corporate social responsibility. The practical part is contained in the last fourth chapter. It follows the done research among the companies from Czech and Slovak republic which main aim is to find out if there exist some differences in approach to CSR among the companies on the basis of their owner's structure, size or branch of enterprise. Consequently, the conclusions about the posture and an approach of Czech and Slovak companies are done from the results of research. It also emphasizes the areas where the companies do very well and areas where exists a space for an improvement.
Klíčová slova: corporate philanthropy; theories of CSR; corporate ethics; corporate social responsibility

Informace o studiu

Studijní program / obor: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Katedra obchodního podnikání a komerčních komunikací

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 18. 10. 2010
Datum podání práce: 1. 5. 2011
Datum obhajoby: 17. 6. 2011
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/28209/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: