Majetnický efekt: Ceníme si více informací z knih?

Název práce: Endowment Effect: Do We Appreciate More Information from Books?
Autor(ka) práce: Hadincová, Ludmila
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Houdek, Petr
Oponenti práce: Hudík, Marek
Jazyk práce: English
Abstrakt:
The main purpose of this thesis is to answer a question, whether an individual appreciates more information originating from physical media than information from virtual media. Respectively, if these two types of media have a different impact on the endowment effect. This effect is conditioned by the individual's physical possession of an object that is provided by physical media, but not allowed by virtual media. The first part of the experiment is based on the comparison of buyer's willingness to pay for information from physical and virtual media (WTP) with seller's willingness to accept payment for the information (WTA). The results from the first part of the experiment did not satisfy the hypothesis about participant's higher valuation of information from physical media. But it was found out that buyers were more willing to pay for the information from physical media suggesting the emergence of quasi-endowment effect. Subjects were reluctant to pay for the electronic version of information. The second part of the experiment is based on comparison of participant's preferences for books in regular and virtual format. It was proved that participants who had an experience only with the book in electronic format were more eager to exchange it for the other book. The opposite effect was documented for participants who had the book in regular format. So, the results from the second part of the experiment provided weak evidence on behalf of the prediction about greater impact of physical media information on the endowment effect. The thesis is further focused on detection of personal characteristic's impacts on the endowment effect. Finally, it was discovered that subjects felt loss aversion of information and that information from books were perceived trustworthier.
Klíčová slova: personal characteristics; willingness to accept (WTA); willingness to pay (WTP); book; physical and virtual media; information; quasi-endowment effect; auction; experimental economics; loss aversion; endowment effect
Název práce: Majetnický efekt: Ceníme si více informací z knih?
Autor(ka) práce: Hadincová, Ludmila
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Houdek, Petr
Oponenti práce: Hudík, Marek
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Práce se snaží zodpovědět, zda si člověk cení informací z fyzicky dostupných (tištěných) zdrojů více než informací pocházejících ze zdrojů elektronických. Respektive, do jaké míry dochází u těchto médií k majetnickému efektu, projevujícího se více při fyzickém kontaktu s předmětem, který papírové zdroje informací poskytují zato virtuální nikoliv. V první části výzkumu je porovnávána ochota účastníků platit za fyzické a virtuální zdroje informací (WTP) s ochotou přijmout platbu výměnou za informace (WTA). Tento experiment neprokázal pravdivost předpokladu o přeceňování informací z tištěných zdrojů. Byla však zjištěna vyšší ochota nakupujících platit za informace z fyzických zdrojů, došlo k projevu kvazi-majetnického efektu. Výsledky ukazují, že subjekty byly méně ochotny platit za informace v elektronickém formátu. Druhá část výzkumu je založena na porovnání preferencí účastníků pro knihy v tištěné a elektronické podobě. Ukázalo se, že skupina účastníků, která obdržela knihu pouze v elektronické podobě, si k ní nevytvořila tak silnou vazbu a byla ochotna se jí vzdát výměnou za knihu jinou, u knih tištěných došlo k opačnému jevu. Druhý pokus tedy poskytl slabý důkaz ve prospěch tvrzení o větším vlivu fyzicky dostupných zdrojů informací na projev majetnického efektu. Dále je též diskutován vliv osobnostních charakteristik na míru majetnického efektu. V závěru práce byla pomocí dotazníkového šetření zjištěna averze ke ztrátě u informací a větší důvěryhodnost informací z knih pocházejících.
Klíčová slova: osobnostní charakteristiky; aukce; experimentální ekonomie; majetnický efekt; kniha; informace; kvazi-majetnický efekt; ochota platbu přijmout (WTA); ochota platit (WTP); tištěné a elektronické zdroje; averze ke ztrátě

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra ekonomie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 12. 2. 2011
Datum podání práce: 1. 6. 2011
Datum obhajoby: 21. 6. 2011
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/30306/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: