Mohlo by vést snížení spotřební daně z pohonných hmot v ČR k vyšší vybrané částce z této daně?

Název práce: Mohlo by vést snížení spotřební daně z pohonných hmot v ČR k vyšší vybrané částce z této daně?
Autor(ka) práce: Požárek, Martin
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Potužák, Pavel
Oponenti práce: Chytil, Zdeněk
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato bakalářská práce se zabývá otázkou, jak se zvýšení spotřební daně v České republice v roce 2010 podepsalo na příjmech státního rozpočtu. Z odhadu parametrů pomocí regresní analýzy zjišťuji, že poptávka po motorové naftě je v České republice jednotkově elastická. Ale vzhledem k tomu, že zvýšení spotřební daně bylo procentuálně větší než procentuální snížení množství natankovaných litrů nafty, byly státní příjmy z tohoto zdanění vyšší, než by tomu bylo při ponechání daně v původní výši. Pomocí analýzy také zjišťuji, že křížová elasticita vzhledem k ceně motorové nafty v sousedních státech má hodnotu 0,79 a že elasticita intenzity dopravy je 1,07. V poslední kapitole se zabývám alternativními situacemi, které by nastaly v případě ponechání české případně slovenské spotřební daně ve výši předchozího roku, a jejich dopadem na daňové příjmy státu v prvních osmi měsících roku 2010.
Klíčová slova: státní výnosy; elasticita; motorová nafta; ekonometrický model; spotřební daň
Název práce: How the Icreasing of the Excise Tax in the Czech Republic in the Year 2010 Influenced the State Budget
Autor(ka) práce: Požárek, Martin
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Potužák, Pavel
Oponenti práce: Chytil, Zdeněk
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This bachelor thesis deals with a question how the icreasing of the excise tax in the Czech Republic in the year 2010 influenced the state budget. Using the estimations with the help of regression analysis I learn that the demand for diesel in the Czech Republic is unit elastic. But due to the increase of the excise tax was percentually higher than the percentual decrease of the refueled litres of diesel, the state budget incomes were higher due to this taxation than it would have been when the taxes were set in the preceeding rate. With the help of analysis I also learn that the cross elasticity regarding the price of diesel inneighbouring countries has the value of 0,79 and the intensity elasticity of transportation is 1,07. In the last chapter the thesis deals with alternative situations that would upcome in case of not changing the excise tax rate of the last year in the Czech Republic or possibly Slovakia and their influence to tax incomes to the state budget in the first eight months of the year 2010.
Klíčová slova: econometric model; state revenues; excise tax; diesel fuel; elasticity

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra ekonomie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 11. 10. 2010
Datum podání práce: 11. 1. 2011
Datum obhajoby: 22. 6. 2011
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/27959/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: