Specifika chování zákazníka na trzích kulturního dědictví

Název práce: Specifika chování zákazníka na trzích kulturního dědictví
Autor(ka) práce: Johnová, Radka
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Koudelka, Jan
Oponenti práce: Zamykalová, Miroslava ; Beck, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Práce Specifika chování zákazníka na trzích kulturního dědictví (především návštěvníků muzeí a galerií) vychází z marketingové teorie spotřebitelského chování, která je aplikována na statky kulturního dědictví. Zkoumá, kdo jsou zákazníci organizací spravujících kulturní dědictví, co je motivuje k návštěvě resp. spotřebě kulturních statků, jaké jsou jejich potřeby, a zda je možné najít typické skupiny se společnými charakteristikami, které lze oslovit jako segmenty trhu společnými marketingovými postupy. Práce je v češtině prvním uceleným zmapováním chování spotřebitele na trhu kulturního dědictví resp. návštěvníků muzeí a galerií, je koncipována s ohledem na praktické využití organizacemi spravujícími kulturní dědictví a resultuje v doporučeních pro modifikaci marketingového mixu v muzeích a galeriích. Práce vychází z mikroekonomické analýzy poptávky po statcích kulturního dědictví, na ni navazuje makroanalýza specifik chování a názorů zákazníků v sektoru kultury v Evropské unii s důrazem na návštěvníky kulturního dědictví založená na kvantitativním a kvalitativním výzkumu Eurobarometru, kterou doplňuje typologie zákazníků muzeí, a to jak na základě kompilace z (velmi omezených) světových, zejména amerických zdrojů (John Falk, Jay Rounds), tak i typologie doplněná, jak ji vidí kurátoři a pracovníci českých muzeí na základě své praxe. Vlastní projekt je deskriptivním výzkumem, používá kvantitativní dotazníkové šetření na vzorku 543 respondentů návštěvníků, kteří byli dotazování ve 25 muzeích nebo galeriích metodou osobního dotazování na zastavení v období září 2008 až březen 2009. První část ověřuje hypotézy ohledně vzorců chování zákazníků; zjišťuje názory, chování, postoje, zájmy, preference, informační zdroje a motivaci k návštěvě muzeí, galerií a výstav, druhá část slouží k segmentaci a popisu návštěvníků podle sociodemografických kritérií. Závěry, vyhodnocení a zobecnění výsledků slouží k návrhům na marketingové strategie muzeí a galerií; strategii produktové inovace (výstavy a programy) pro zvýšení četnosti návštěv, vytvoření klientských abonentních programů (klubů přátel) s využitím databázového marketingu a cenovou strategii zaměřenou na výchovu budoucích klientů tj. mimosezónní cenové zvýhodnění seniorů s dětmi. V teoretické rovině práce dokazuje, že se jedná o nerozpínavý, homogenní a věrný trh, klienti jsou vyznavači aktivního životního stylu a potvrzuje hypotézu o vhodnosti jednoho z nástrojů holistické koncepce, a to strategii kooperace s dalšími kulturními a společenskými organizacemi. V příloze jsou kompletní výsledky vlastního výzkumu autorky a některá další statistická data, na která se práce odvolává.
Klíčová slova: trh kulturního dědictví; strategie kooperace; databázový marketing; strategie produktové inovace; segmentace návštěvníků; motivace návštěvníků; poptávka po kulturním dědictví; uživatelé knihoven; chování spotřebitele; návštěvníci muzeí a galerií; chování návštěvníků; životní styl návštěvníků; marketingový výzkum; marketingové strategie; kupní chování
Název práce: Specifics of Consumer Behavior on Cultural Heritage Market
Autor(ka) práce: Johnová, Radka
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Koudelka, Jan
Oponenti práce: Zamykalová, Miroslava ; Beck, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Doctoral thesis Specifics of Consumer Behavior on Cultural Heritage Market is a market research based analysis of visitors of museums and galleries. The main goal of the work is to describe and segment the audiences, find out stimuli influencing visitor behavior, visitor motivation and lifestyle in order to suggest new marketing strategies attracting either new visitors or to turn occasional visitors into clients. The first part uses the theoretical microeconomic approach for analyzing the demand for cultural heritage; the price policy and price strategies of museums and galleries, and results in socially justified price of merit goods. The second part compares the Czech "consumer" of cultural heritage with an average consumer behavior in the same markets within the European Union and the U.S.A. The main part of the thesis consists of the research project based on quantitative descriptive research among museum and gallery visitors. The sample size is 543 respondents. Respondents were interviewed from September 2008 to March 2009 (personal intercept interview) in 25 organizations (from large and important institutions to small and regional organizations). The research project uses the nonprobability (convenience) sample of those who came to a museum, gallery or exhibition. The thesis results in the recommendation of marketing strategies for museums and galleries.
Klíčová slova: cultural heritage market strategy; consumer behavior; museum-going behavior; marketing research; database marketing; strategy of product innovation; demand for cultural heritage; membership programs; audience building; attendance; museum and gallery visitors; audience segmentation; buyer behavior; cultural heritage market; visitor motivation

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra marketingu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 23. 2. 2008
Datum podání práce: 15. 3. 2010
Datum obhajoby: 18. 5. 2010
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/25100/podrobnosti

Soubory ke stažení

Hlavní práce
Neveřejný soubor
Stáhnout
Neveřejná příloha
Neveřejný soubor
Stáhnout
Neveřejná příloha
Neveřejný soubor
Stáhnout
    Poslední aktualizace: