Obchodní modely zpoplatňování digitálního obsahu

Název práce: Obchodní modely zpoplatňování digitálního obsahu
Autor(ka) práce: Račman, Jiří
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Kincl, Tomáš
Oponenti práce: Přibil, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato práce se zabývá obchodními modely zpoplatňování digitálního obsahu. Obchodní model je velmi široké označení souboru aktivit a strategií. V posledních několika letech zaznamenaly požadavky na digitální obsah ze strany uživatelů značných změn. Protože ekonomicky rentabilní model se stále hledá, může tato práce sloužit jako ucelený přehled stávajících obchodních modelů a faktorů, které je ovlivňují. Součástí popisu stávajících obchodních modelů je i popis historických obchodních modelů, které daly základ modelům současným. Vlastní popis současných obchodních modelů nabízí klasifikaci jednotlivých modelů podle typu a základního principu funkčnosti. Základního principu funkčnosti je využito k tvorbě tzv. pilířů obchodních modelů. Pilíř je dominantní charakteristikou daného obchodního modelu - hlavní způsob, jakým je generován zisk. Popsané obchodní modely se tedy vždy skládají z hlavního pilíře, hlavního způsobu, jak je zisk generován a z pilířů rozšiřujících, které dotváří charakteristiku konkrétního obchodního modelu. V další části práce jsou popsány iniciátoři tvorby nových obchodních modelů a s nimi souvisejících technologií. Historicky iniciátoři nových obchodních modelů nebyli paradoxně komerční subjekty, ale přelomové myšlenky přicházeli od velice úzce profilovaných komunit a IT nadšenců. Závěrečná část práce přináší základní údaje o současném stavu a názoru manažerů na současný i budoucí vývoj obchodních modelů zpoplatňování digitálního obsahu. Část popisuje největší úskalí při přechodu na digitální typ společnosti.
Klíčová slova: zpoplatňování digitálního obsahu; internetové obchodní modely; business model; obchodní model
Název práce: Digital content business models
Autor(ka) práce: Račman, Jiří
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Kincl, Tomáš
Oponenti práce: Přibil, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This thesis is aimed at digital content business models. Business model is a broad area comprised of variety of activities and strategies in order to fulfill the business target. In the past two decades user's requirements to digital media underwent many dramatic changes. Business model that would be broadly accepted as profit-making model still has not been discovered. Given that this thesis can serve as current business models and their influential factors overview. One part of the business models description is devoted to historical business models that gave the foundation to business models as we know them at present. Business models are categorized according to fundamental operating principles. These fundamental operating principles are utilized in so-called pillars of business models that symbolize the main characteristics of model and that are how the profit is generated. Described business modes always comprised of main pillar of business model -- main profit generator -- and another additional pillar(s) that helps to complete the unique business model characteristic. Next part of this thesis deals with initiators of new business model and technology they are depended to. Surprisingly the new business models initiators in history were not a commercials subject but the most innovative ideas came from highly profiled communities of IT enthusiasts. The final part of this work brings the basic information about the current status in profitable business model development as well as it offers manager's opinions regarded to the current and future business models development. This part includes description of most common problems in the process of changing company into digital company type.
Klíčová slova: business model; digital content; internet business model

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta managementu
Katedra: Katedra managementu informací

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 17. 12. 2009
Datum podání práce: 21. 12. 2011
Datum obhajoby: 18. 1. 2012
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/23805/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: