Vývoj železniční infrastruktury v druhé polovině 19. století s důrazem na budování místních drah

Název práce: Vývoj železniční infrastruktury v druhé polovině 19. století s důrazem na budování místních drah
Autor(ka) práce: Štípek, Vladimír
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Jakubec, Ivan
Oponenti práce: Soběhart, Radek
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Práce se věnuje vývoji železniční infrastruktury v Habsburské monarchii v druhé polovině 19. století s ohledem na opakující se intervencionistické tendence státu v této oblasti. Důraz je věnován spontánnímu budování místních drah, jejichž výzkum je prováděn na základě dostupných archivních materiálů. Do práce je zahrnuta i analýza přístupu státu k budování železnic, která zohledňuje aktuální stav legislativy a charakteristiky tehdejšího podnikatelského prostředí. Práce srovnává aktivitu soukromých společností (založeno na ziskové kalkulaci) i aktivitu státu a samosprávy (založenou na "strategických" zájmech, např. vojenských, ekonomických, rozvojových). Poměr těchto aktivit, ale i jejich intenzitu, ovlivňovala také fáze hospodářského cyklu a její politické a ekonomické důvody. Práce se dotýká i problému veřejných statků.
Klíčová slova: dopravní infrastruktura; ekonomický rozvoj; zásahy státu; místní dráha
Název práce: The development of rail infrastructure in the second half of the 19th century, with accent on building local railways
Autor(ka) práce: Štípek, Vladimír
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Jakubec, Ivan
Oponenti práce: Soběhart, Radek
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The thesis is based on the development of the rail infrastructure in the Habsburg monarchy in the second half of the 19th century with regard to repetitive interventionist tendencies of the state in this area. Particular emphasis will be accentuated on spontaneous building local railways, the research uses available archival materials. Thesis includes an analysis of the state's approach to the construction of railways, which reflects the contemporary legislation and characteristics of the business environment. The thesis compares the activities of private companies (based on the profit calculation) and the activities of the state and local authorities (based on strategic targets: military, economic, or development objectives). The ratio of these activities, but also their intensity, was affected also by the phase of economic cycle and this cycle had its political and economic roots. The work also concerns the problem of public goods.
Klíčová slova: economic development; local railway; fransport infrastructure; state intervention

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Hospodářská politika
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra hospodářských dějin

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 30. 3. 2010
Datum podání práce: 1. 12. 2010
Datum obhajoby: 11. 9. 2012
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/26002/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: