Ekonomické a psychologické aspekty rozhodování a chování jedince

Název práce: Ekonomické a psychologické aspekty rozhodování a chování jedince
Autor(ka) práce: Kašová, Jana
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Votava, Libor
Oponenti práce: Hes, Patrik
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Diplomová práce na téma Ekonomické a psychologické aspekty chování a rozhodování jedince se zabývá chováním a rozhodováním jedince v ekonomických a finančních otázkách, a to z pohledu klasické ekonomie, psychologie a behaviorální ekonomie. Teoretická část diplomové práce popisuje jednak tradiční teorii očekávaného užitku a prezentuje poznatky z oblasti psychologie, představuje ale také teorii vyhlídek (v originále Prospect Theory) a předkládá celou řadu behaviorálních předsudků, resp. chyb, kterých se rozhodující se jedinci běžně dopouštějí. Praktickou část diplomové práce tvoří výzkum, jehož výsledkem je zjištění, zda je chování a rozhodování jedinců ve finančních otázkách racionální a odpovídá tak klasické ekonomické teorii nebo zda se spotřebitelé chovají iracionálně a potvrzují tím domněnky teorie behaviorální ekonomie.
Klíčová slova: behaviorální předsudky; teorie vyhlídek; klasická ekonomie; teorie očekávaného užitku; behaviorální ekonomie; psychologie
Název práce: Economic and Psychological Aspects of a Consumer's Behaviour and Decision-Making
Autor(ka) práce: Kašová, Jana
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Votava, Libor
Oponenti práce: Hes, Patrik
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The dissertation called Economic and Psychological Aspects of a Consumer's Behaviour and Decision-Making is dedicated to a consumer's behaviour and decision-making in economic and financial issues from the perspective of classic economy, psychology and behavioural economy. The theoretical part describes the expected utility theory and psychological findings on one hand, and presents the so called Prospect Theory and systematic biases on the other hand. The practical part comprises a research. Mission of the questionnaire survey is to find out whether behaviour and decision-making are rational and correspond with the classic economy theory or whether consumers behave irrationally and verify presumptions of behavioural economy.
Klíčová slova: behavioural bias; prospect theory; classic economy; expected utility theory; behavioural economy; psychology

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta managementu
Katedra: Katedra společenských věd

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 30. 3. 2009
Datum podání práce: 30. 9. 2012
Datum obhajoby: 17. 9. 2012
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/20119/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: