Socialistická propagace - reklama v podmínkách centrálně plánovaného hospodářství v Československu 70. a 80. let 20.století

Název práce: Socialistická propagace - reklama v podmínkách centrálně plánovaného hospodářství v Československu 70. a 80. let 20.století
Autor(ka) práce: Šimečková, Barbora
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Kozmanová, Irena
Oponenti práce: Szobi, Pavel
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Bakalářská práce analyzuje teorii a praxi socialistické reklamy v 70. a 80. letech 20. století v Československu. V první části vychází ze současné teorie reklamy a konfrontuje ji na základě analýzy dobové teoretické literatury (skripta pro posluchače Fakulty žurnailistiky Univerzity Karlovy v Praze, odborný časopis "Propagace") s teoretickými přístupy k reklamě v 70. a 80. letech minulého století v Československu. Konstatuje, že role reklamy v podmínkách centrálně plánovaného hospodářství se lišila od dnešního pojetí zejména ideologickými aspekty včetně využití cenzury. Naopak podobné byly principy, na kterých reklama vznikala (význam cílových skupin, propagačních průzkumů apod.). V druhé části se práce rolí propagace v socialismu zabývá z pohledu produkce televizní a tiskové reklamy, sledováním jednotlivých fází propagačního procesu, od zadavatele, přes realizátora, po příjemce a jeho zpětnou vazbu, a to především na základě archivních materiálů Československé televize a rozhovorů s pamětníky ze státního podniku propagace Merkur. Ukazuje, že reklama měla v socialismu především informační charakter, vyvrací ale zároveň některé mýty o neúspěšnosti a neefektivnosti reklamy za socialismu.
Klíčová slova: Tisk; Televize; Státní podnik Merkur; Centrálně plánovaná ekonomika; Socialismus; Reklama
Název práce: Socialist promotion - advertising in terms of a centrally planned economy in the 70s and 80s of the 20th century in Czechoslovakia
Autor(ka) práce: Šimečková, Barbora
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Kozmanová, Irena
Oponenti práce: Szobi, Pavel
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This bachelor thesis analyses the theory and practice of socialistic advertising in the 70s and 80s od the 20th century in Czechoslovakia. The first part is based on current theories of advertising -- it analysis on the basis of of contemporary theoretical literature (textbooks for students of the Faculty of Journalism at Charles University in Prague, the magazin "Propagace") with theoretical approaches to advertising in the 70s and 80s of the last century in Czechoslovakia. The thesis states that the role of advertising in terms of a centrally planned economy differed from today's concept of particular ideological aspects including the use of censorship. On the contrary, similar to the principles on which the adverisement was created (the meaning of the target groups, advertising surveys, etc.). The second part of the thesis deals with the role of socialistic advertising on the example of production of television and print ads -- it monitors phases of promotional process, from the contracting authority, through implementer to the recipient and his feedback, especially on the bases of archive materials of "Czechoslovak television" and interviews with survivors of the state enterprise Merkur. The thesis shows that advertising should be primaly informational in nature of socialism, but it also refutes some myths about failure and inefficiency of socialistic ads.
Klíčová slova: Planned economy; Advertising; State enterprise Merkur; Press; Televison; Socialism

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra hospodářských dějin

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 29. 2. 2012
Datum podání práce: 1. 6. 2012
Datum obhajoby: 18. 9. 2012
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/36395/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: