Podpora a údržba SW: Rozšíření otologie o koncept KC, simplifikace odhadování pracnosti

Název práce: Podpora a údržba SW: Rozšíření otologie o koncept KC, simplifikace odhadování pracnosti
Autor(ka) práce: Marounek, Petr
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Toman, Prokop
Oponenti práce: Stecker, Ladislav; Dvořák, Jiří; Slabý, Antonín
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Efektivní realizace (z pohledu času, nákladu, využití lidských zdrojů atd.) provozu informačních systémů je strategickou záležitostí. Náklady spjaté s údržbou, provozem software a řízením jeho rozvoje nyní reprezentují více jak 90% jeho celkových nákladů. Software maintenance je množina aktivit potřebných pro nákladově efektivní podporu IT řešení. Kompetenční centra IS/IT nepokrývají oblast podpory a údržby software, čili neexistuje formalizovaná metodika nebo procesní rámec pro kompetenční centrum podpory a údržby -- tj. chybí předpis, jak takové centrum vytvořit, řídit, vyhodnocovat, jakou má mít organizační strukturu, jaké má poskytovat služby a výstupy, a jak kontinuálně toto centrum zlepšovat. Autor navrhuje vlastní řešení v podobě definice a implementace kompetečního centra podpory a údržby, a sub-kompetenčních center podpory a údržby dílčích aplikací. Dle autora aktuální ontologie podpory a údržby nezachycuje potřebné komponenty a vazby - zejména zde chybí pohled řídící, pohled plánovací a odhadování úloh. Proto autor navrhuje redefinici a rozšíření ontologie organizační struktury o prvky kompetenčního a sub-kompetenčního centra, typologii úloh (management, maintenance) a jejich řízení tj. odhadování, plánování a realizaci. Magne Jorgensen ve své práci uvádí závěry, že 83 až 84% všech odhadování pracnosti je děláno pomocí expertních odhadů, a že odhadovací modely nejsou používány, neboť jsou příliš složité. Autor představuje vlastní, jednoduchý a snadno aplikovatelný přístup k odhadování pracnosti podpory a údržby software na základě metody PERT, kterou rozšiřuje o kvalitu odhadce a historickou zkušenost z realizace. Oba vzorce byly ověřeny v sub-kompetenčním centru, které podporuje hypoteční IS, a to s významně lepším výsledkem, než vlastní PERT odhad (98.8% a 91.8% úspěšnost odhadu oproti 90.1% PERT). Na závěr autor diskutuje přínosy implementace kompetenčního a sub-kompetenčního centra do podpory a údržby software a naplnění cílů disertační práce.
Klíčová slova: PERT; pracnost; ontologie; využití historických odhadů; model; expertní odhad; odhadování pracnosti; podpora a údržba software; kvalita experta; plánování; sub-kompetenční centrum; kompetenční centrum; organizační struktura; metodika
Název práce: SW Support and maintenance: Extension of onthology about COE concept, simplification of effort estimation
Autor(ka) práce: Marounek, Petr
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Toman, Prokop
Oponenti práce: Stecker, Ladislav; Dvořák, Jiří; Slabý, Antonín
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Effective implementation (in terms of time, cost, utilization of human resources, etc.) of information systems operation is a strategic issue in today's time when business processes are integrally aligned with the informatics. Currently, costs associated with software support and maintenance represent more than 90% of total costs. Software maintenance is a set of activities needed for cost-effective support of IT solution. IS / IT Center of excellence (COE) do not cover the area of software support and maintenance, there is no formalized methodology or procedural framework for COE for support and maintenance -- in reality, it means missing processes and procedures for creating it, management and evaluation of it. Moreover, there are missing recommendation about organization structure, services to be provided and overall continuous improvement. Therefore author proposes his own solution by definition and implementation of center of excellence for support and maintenance and its sub-centers of excellence for support and maintenance of particular applications. Current ontology of support and maintenance does not capture the necessary components and links -- namely missing management, planning and effort estimation views. Therefore author proposes his redefinition and enrichment of ontology of organizational structure about elements of competence and sub-competence center, typology of tasks (management, maintenance), and their management - estimating, planning and realization. In his work, Magne Jorgensen formulated conclusions that 83 to 84% of all estimation is done by pure expert estimates and estimating models are not used basically due to their complexity. Based on extending PERT formula about quality of estimator and historical experience, author introduced his simplified, easy to use approach to effort estimation in software maintenance. Both introduced formulas were verified in sub-competence center for supporting mortgage IS with significantly better result than only pure PERT estimate (98.8% and 91.8% against pure PERT 90.1%). In conclusion, author discusses the benefits of the implementation of center of excellence for support and maintenance and sub-centers of excellence for support and maintenance of particular applications, and overall fulfilling of thesis scope.
Klíčová slova: quality of estimator; planning; sub-center of excellence; center of excellence; COE; ontology; software support and maintenance; model; methodology; organization structure; usage of estimation; expert estimation; PERT; effort estimation

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika/Informatika
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra systémové analýzy

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 30. 9. 2007
Datum podání práce: 4. 6. 2012
Datum obhajoby: 24. 9. 2012
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/6169/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: