Komparace výuky ekonomických předmětů na odborných ekonomických středních školách v České republice a Německu

Název práce: Komparace výuky ekonomických předmětů na odborných ekonomických středních školách v České republice a Německu
Autor(ka) práce: Mohrová, Lucie
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Krpálek, Pavel
Oponenti práce: Dvořáček, Jiří; Koudela, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Disertační práce se zabývá komparací výuky ekonomických předmětů na středních odborných ekonomických školách v České republice a v Německu. Ve své práci se zaměřuji na rozdílné využívání koncepcí a organizačních forem vyučování, které mají bezpochyby značný vliv na průběh výuky. Zkoumám i další parametry, jako je obsahová stránka výuky, didaktické zásady nebo používání didaktické techniky během vyučovacího procesu. Samotná výuka je ovlivňována především učitelem, který volí mezi tradičním a problémovým vyučováním, a tím zásadním způsobem ovlivňuje průběh výuky, míru zapojení žáků do vyučování, jejich aktivitu a motivaci. Cílem mé práce je komparace výuky ekonomických předmětů v České republice a Německu. Srovnání je zaměřené na potvrzení diferencovaného průběhu vyučování a jeho vlivu na rozdílnou aktivizaci a motivaci žáků a míry jejich zapojení do výuky. Dále bych ráda poukázala na fakt, že využívání problémové metody vyučování vede k zajištění požadovaných výsledků vzdělávání, které jsou zakotvené v klíčových a odborných kompetencích rámcových vzdělávacích programů. Pro komparaci výuky jsem použila metodu přímého pozorování, jež jsem uskutečnila formou hospitací na obchodních akademiích a ekonomických lyceích v České republice a na hospodářských gymnáziích ve dvou spolkových zemích.
Klíčová slova: obchodní akademie; problémové vyučování; ekonomické lyceum; hospodářské gymnázium; skupinové vyučování; tradiční vyučování; komparace výuky
Název práce: Comparison of teaching of economic subjects at secondary special schools of economics in the Czech republic nad Germany
Autor(ka) práce: Mohrová, Lucie
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Krpálek, Pavel
Oponenti práce: Dvořáček, Jiří; Koudela, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This dissertation thesis deals with a comparison of teaching of economic subjects at secondary special schools of economics in the Czech republic nad Germany. The thesis focuses on a different usage of conceptions and organizational forms of teaching that undoubtedly have a great impact on a teaching process. I also investigate other parameters such as the contentual aspect of education, didactic principles or the usage of didactic technics during the teaching process. It is a teacher, above all, who impacts the instruction by making a choice between traditional and problem-based teaching, and therefore fundamentally affects the teaching process, the extent to which students are involved in their lessons, as well as students' activity and motivation. The goal of my thesis is to compare teaching of economic subjects in the Czech Republic and Germany. The comparison is focused on an affirmation of differentiated instruction, on its impact on different levels of activity and motivation of students and the extent to which students are involved in their lessons. I would also like to refer to the fact that using of the problem-based teaching method leads to an assurance of meeting requested results grounded in crucial and professional competences of general educational programmes. To compare the types of teaching processes I have chosen to use a direct observation method that I have realised by making inspections of classes at business colleges, economic lyceums in the Czech Republic and at business grammar schools in two Federal Republics.
Klíčová slova: group teaching; economic lyceum; business college; problem-based teaching; traditional education; business grammar school; comparison of teaching

Informace o studiu

Studijní program / obor: Finance a účetnictví/Teorie vyučování ekonomických předmětů
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta financí a účetnictví
Katedra: Katedra didaktiky ekonomických předmětů

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 22. 10. 2011
Datum podání práce: 22. 10. 2012
Datum obhajoby: 7. 12. 2012
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/39940/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: