Vliv institucí na neefektivitu trhu: případ generických léčiv

Název práce: The influence of institutions on market inefficiency: the case of generic drugs
Autor(ka) práce: Štěpánek, Martin
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Smrčka, Luboš
Oponenti práce: Strouhal, Jiří
Jazyk práce: English
Abstrakt:
There is a strong evidence suggesting that the law of one price is violated in the retail markets for generic medicaments although the products are essentially homogeneous; the original brand medicaments seem to be sold at a significant price premium over their generic equivalents and also the generics are not sold at the same price. I utilize the standard models of oligopoly and augment them by additional specifications to account for market imperfections and specifications of pharmaceutical industry to explain the dispersed price equilibrium as a natural result of imperfect competition on the market. I argue that under the assumptions of information asymmetry, uncertainty, heterogeneity of patients, and inability to promote products, firms are able to price their medicaments above others. Further, I support my theoretical results with empirical data of medicines sold in the Czech Republic. The observations closely match my conclusions and findings in the prior literature.
Klíčová slova: generic; medicament; price
Název práce: Vliv institucí na neefektivitu trhu: případ generických léčiv
Autor(ka) práce: Štěpánek, Martin
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Smrčka, Luboš
Oponenti práce: Strouhal, Jiří
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Empirické výzkumy naznačují, že zákon jednotné ceny na trhu homogenních produktů není v realitě téměř nikdy splněn. Nejinak je tomu i na maloobchodním trhu generických léčiv - původní léky jsou povětšinou prodávány za výrazně vyšší cenu než jejich generické ekvivalenty, nicméně ani ty v lékárnách nestojí stejně. Ve své práci využívám standardní modely oligopolů a nadále je rozšiřuji o specifikace farmaceutického průmyslu a tržní nedokonalosti, abych dokázal vysvětlit rozptýlené ceny jako dlouhodobě rovnovážný stav, ke kterému je možné dojít na trzích s nedokonalou konkurencí. Za předpokladů nedokonalé informovanosti, přesněji informační asymetrie, nejistoty, různorodosti pacientů a neschopnosti firem propagovat (i nelegálně) své produkty mohou někteří aktéři trhu nastavit ceny svých produktů nad ceny konkurence. Abych podpořil své teoretické výsledky, získal jsem detailní údaje o některých lécích s větším počtem generických alternativ prodávaných v České republice; pozorování uká- zala blízkou schodu s teoretickými závěry výplývajícími z mých modelů i se zjištěními jiných autorů.
Klíčová slova: cena; lék; generický

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra podnikové ekonomiky

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 12. 10. 2012
Datum podání práce: 30. 5. 2013
Datum obhajoby: 27. 5. 2013
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/41323/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: