Marketing Strategies in Fashion Industry

Název práce: Marketing Strategies in Fashion Industry
Autor(ka) práce: Čmielová, Zuzana
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Král, Petr
Oponenti práce: Richter, Stanislav
Jazyk práce: English
Abstrakt:
The goal of this thesis is to define the fashion industry and identify the key developments that the segment has undertaken over the last two to three decades including the drivers behind these changes. Specifically, the thesis will provide insights into the financial indicators of the industry and review some of the most recent trends such as globalisation of supply chains and internationalisation of fashion retailers. The second section of the theoretical part will try to identify what are the characteristics of fast fashion customers and what influences motivate their shopping behaviour. Specifically, some of the academic concepts will be examined and put into the context of fast fashion -- these include fashion involvement and fashion consciousness, the influence of opinion leadership and the trend of social shopping. The latest part of the theoretical section will examine the contemporary marketing strategies in the fast fashion segment some of which has been spread over the whole fashion market. Amongst the most vital ones is the change in supply chain management strategies, the shortening of the fashion life cycle and its impact on the frequency of stock replenishment. In addition, the theoretical part will examine the rising power of the internet, its effect on online shopping and the overall transformation of media towards digital communication with the growing influence of fashion bloggers. The goal of the practical part of the thesis is to conduct extensive analysis of the fashion strategies of the two selected fast fashion retailers -- Zara and H&M. These were chosen on the basis of their global success and outstanding financial performance even in the period of economic downturn which makes their strategies unique and worth analysing. Each brand has a distinct approach to its marketing strategy and in many of the elements they are fundamentally different, yet both approaches has enabled the brands to achieve international success and build highly profitable businesses. To review the complexity of different aspects of their strategies, the 7p's framework will be used.
Klíčová slova: H&M; Zara; Supply chain management; Marketing strategy; Fashion
Název práce: Marketing Strategies in Fashion Industry
Autor(ka) práce: Čmielová, Zuzana
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Král, Petr
Oponenti práce: Richter, Stanislav
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Cílem této diplomové práce je definovat klíčové charakteristiky módního průmyslu se zaměřením na hlavní události, které ovlivnily tento segment v posledních dvou až třech desetiletích. Konkrétně se tato práce zacílí na ekonomický vývoj módního sektoru a některé z nejnovějších vlivů jako například fenomén globalizace dodavatelských řetězců a internacionalizace módních značek. Další oblastí zkoumání budou zákazníci v módním sektoru, jejich charakteristika a motivace jejich nákupního chování. Konkrétněji se bude jednat o módní povědomí a vztah k módě, trend sociálního nakupování a vliv módních blogů na zákazníky. Další číst analýzy se bude týkat marketingových strategií v segmentu fast fashion a jejich vlivu na celý módní průmysl. Mezi ty nejdůležitější patří změny v dodavatelských řetězcích, krácení životního cyklu výrobku o jeho dopad na dostupnost a obměňování zboží na prodejnách. Dále se práce pokusí analyzovat vliv internetu a jeho dopad na růst online nákupů a celkovou transformaci médií směrem k digitální komunikaci. Výše uvedené analýzy budou následně aplikovány na dva nejvýznamnější módní řetězce v sektoru fast fashion -- Zaru a H&M. Práce rozebere jednotlivé elementy jejich marketingové strategie prostřednictvím 7p. Blíže se pokusí specifikovat jednotlivé aspekty přístupu k marketingové strategii a následně stanovit odlišnosti a podobnosti obou značek, které jim napomohli k úspěšnému celosvětovému růstu a každoročně narůstajícím ziskům.
Klíčová slova: marketingová strategie; H&M; Zara; dodavatelský řetězec; Móda

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/International Business - Central European Business Realities
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Katedra mezinárodního podnikání

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 21. 6. 2012
Datum podání práce: 30. 5. 2013
Datum obhajoby: 4. 6. 2013
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/38143/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: