Použití insightů (vhledů) v komerční komunikaci cílené na ženy

Název práce: Použití insightů (vhledů) v komerční komunikaci cílené na ženy
Autor(ka) práce: Dúbravská, Pavla
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Klosová, Anna
Oponenti práce: Zadražilová, Dana; Přikrylová, Jana
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Komerční komunikace jsou často obviňovány ze stereotypizace zobrazování žen v reklamě. Na jednu stranu ženy do určité míry očekávají a vyžadují v reklamách "lepší a jednodušší svět". Ve většině případů se však ženy v komerčních komunikátech cítí zjednodušené. Z reklamní praxe i teorie je pro souznění značky a cílové skupiny, pro pocit porozumění, klíčový insight. Pokud je komunikace postavena na vhodně zvoleném insightu, spotřebitel se snáze otvírá komerčnímu sdělení, protože má pocit, že mu daná značka lépe rozumí. Hlavním cílem této práce tak je poskytnout vhled -- insight -- do myslí žen jako spotřebitelek a zjistit, jak ženy nazírají samy sebe v komerčních komunikátech. V rámci tohoto cíle jsou definovány dvě roviny, obecnější teoretická a konkrétnější praktická, které se poté promítly do stanovení dílčích cílů. Z dostupné zahraniční literatury je patrný důraz, jaký se na insight klade v odborné i praktické sféře komerčních komunikací. Postoj expertů a subjektů, jež s insighty pracují v České republice však nebyl dohledán. Prvním dílčím cílem bylo tedy zmapování postavení insightu v České republice. Výzkum byl proveden prostřednictvím 12-ti hloubkových rozhovorů. Ve výzkumu byli osloveni zadavatelé reklamy a odborníci z komunikačních a výzkumných agentur. V rámci hloubkových rozhovorů bylo potvrzeno, že insight je využíván při tvorbě komunikačních kampaní. Druhým dílčím úkolem této práce bylo zmapování u jaké reklamy mají české ženy pocit, že jim rozumí, jinými slovy je insightful. Povaha porozumění plné komunikace byla pro účely testování přeformulována do míry a způsobu ztotožnění s obsahem mediálním a komerčním. V první části tohoto výzkumu byly respondentky vyzvány, aby se samy zamyslely nad mediálním a komerčním obsahem, který v nich vyvolává pocit porozumění a ztotožnění. Výzkum měl také ověřit dvě hypotézy. H1: Stereotypy v reklamě ženy obtěžují. H2: Insighty vzniklé v zahraničí lze použít i na českém trhu. Data pro tuto část výzkumu byla sbírána formou dotazníkového šetření distribuovaného prostřednictvím online prostředí. Celkem bylo osloveno 200 respondentek. Jako výzkumný stimul byl vybrán formát televizní reklamy s potřebnými parametry. Bylo zjištěno, že ke ztotožňování se s mediálním obsahem docházelo skrze ztotožnění se s hlavní hrdinkou, ztotožnění se s reálnými situacemi, které prožívá a skrze humor. První hypotéza se v rámci testovaného vzorku nepotvrdila. Stereotypy v reklamě ženy neobtěžují. Druhá hypotéza se také nepotvrdila. Insighty vzniklé v zahraničí nelze automaticky použít na českém trhu. Existují národní rysy, kulturní odlišnosti, vývojová fáze daného trhu, které mohou silně ovlivnit přijetí či zamítnutí reklamy. Práce je dělena obsahově do 7dmi kapitol včetně úvodu a závěru. Přínos práce v teoretické rovině je viděn v zmapování tématu usilujícího o komplexní rekognoskaci dané problematiky. Praktický přínos je viděn v tom, jak práce hodnotí insighty, jejich tvorbu, ale také očekávání jednotlivých subjektů na trhu stran této problematiky.
Klíčová slova: komerční komunikace; insight; stereotypizace; značka; spotřebitelský výzkum; porozumění; ženy; reklama
Název práce: Application of insights in commercial communication targeted at women
Autor(ka) práce: Dúbravská, Pavla
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Klosová, Anna
Oponenti práce: Zadražilová, Dana; Přikrylová, Jana
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Commercial communications is often accused of stereotyping when picturing women in commercials. To certain extent women expect and ask for "better and easier world" when it comes to advertising. In many cases however women tend to feel simplified. Both from advertising theory and practice insight is crucial for advertising to resonate with its target audience. If the communication is built on well-chosen insight the consumer gets a feeling that the brand understands him better. The main task of this work is thus to give insight into the mind of women as consumers and to find out how women perceive themselves in commercial communication. Two levels, theoretical and practical, are distinguished within this task that were later transformed into specific goals. Foreign literature gives evidence that insight is actually important part of both advertising theory and practice. No literature maps the attitude of practitioners in advertising in the Czech republic. Therefore the first goal is to map the role and understanding of insight in the Czech republic. To research this topic 12 in-depth interviews with advertisers and practitioners from communication and research agencies were executed. The in-depth interviews confirm the importance of insight also in the Czech republic. Second specific goal of the thesis is to map what kind of advertising Czech women consider as insightful. For the research purposes the insightfulness of communication is transformed into self-identification with media and commercial content. In the first part of this research respondents were asked to come up with content that evokes a feeling of understanding and self-identification. The research also verifies two hypotheses. H1: Stereotypes in advertising bother women. H2: Insights created in foreign countries can be applied in the Czech market. 200 women were interviewed through online questionnaire. As a stimuli television commercials with chosen parameters were used. It was found out that the self-identification with media content came through the identification with the main heroine, identification with realistic situations and through humour. The first hypothesis is not confirmed by the research. Women were not really bothered by stereotypes in advertising according to the research. The second hypothesis is not confirmed either. Foreign insights cannot be automatically used in the Czech market. There are national and cultural differences that need to be taken into account. The thesis is divided into 7 chapters including the introduction and the summary. The benefit of this work on the theoretical level is seen in mapping the topic in its complexity. The practical contribution is seen in how the work assesses insights, its creation but also expectations of the subjects in the market.
Klíčová slova: brand; insight; advertising; consumer research; stereotyping; understanding; women; commercial communication

Informace o studiu

Studijní program / obor: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní ekonomické vztahy
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Katedra mezinárodního podnikání

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 27. 9. 2007
Datum podání práce: 6. 5. 2013
Datum obhajoby: 5. 6. 2013
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/14912/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: