E-learning jako fenomén informační společnosti

Název práce: E-learning jako fenomén informační společnosti
Autor(ka) práce: Blahož, Milan
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Řezníček, Václav
Oponenti práce: Čermák, Radim
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Bakalářská práce se zabývá problematikou e-learningu a jeho významem v rámci současné informační společnosti. Používání informačních a komunikačních technologií v každodenním životě bylo hlavním důvodem pro zapojení těchto technologií i do edukačního procesu. Cílem této práce je komplexní vymezení elektronického vzdělávání jako dalšího nástroje ve výuce, pohled na faktory s ním úzce spojené a zachycení vývojových směrů a trendů, kterými se ubírá. Poté na základě provedené analýzy poukázat na pozitivní a negativní dopady na společnost a na význam individuální znalosti a kritického myšlení jedince. Teoretický rámec práce primárně vymezuje základní termíny, jakými jsou data, informace, znalost a vzdělání, které jsou ve zbytku práce častěji užívány a bez jejichž jasného vymezení by byla pro potenciálního čtenáře práce zbytečná. Dále se zabývá oběma pohledy na informační a komunikační technologie, popisuje informační společnost a její hlavní charakteristiky, zejména význam informace a její zásadní rolí pro hospodářství. Následuje kapitola, která je zaměřena na rozsáhlé téma e-learningu. Vymezuje elektronické vzdělávání komplexně, od historického vývoje až po dnešní dobu. Zároveň zahrnuje varianty e-learningu, aktéry kterých se týká a jako poslední i moderní trendy, jakými jsou například MOOC kurzy nebo m-learning. Stěžejní část práce tvoří analýza aplikovaná na elektronické vzdělávání a prezentovaná ve formě SWOT, ve které jsou jednotlivé zjištěné faktory popsány. Shrnutím analýzy, ve které jsou vybrané faktory dále diskutovány společně s dostupnými statistikami Českého statistického úřadů, se zabývá následující kapitola, na niž posléze navazuje poslední část, zaměřená na pozitivní a negativní dopady na společnost. Doporučení plynoucí z práce jsou uvedena v závěru.
Klíčová slova: informační společnost; vzdělávání; informace; e-learning; moderní trendy e-learningu
Název práce: E-learning as a phenomenon of information society
Autor(ka) práce: Blahož, Milan
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Řezníček, Václav
Oponenti práce: Čermák, Radim
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This bachelor's thesis deals with the issue of e-learning and its importance in current information society. Using information and communication technologies in everyday life was the main reason to include them in education too. The goal of thesis is complexly define electronic learning as another instrument in education, view on factors which are closely connected with it and recognition of developments and trends which e-learning goes to. Next on the base of accomplished analysis note on positive and negative effects on society and also on importance of individual knowledge and individual's critical thinking. Theoretical framework at first defines the basic terms like data, information, knowledge and education, which are more used in the rest of the work and without their clear definitions is work useless for potential reader. As next deals with both views on information and communication technologies, describes information society and its main characteristics, especially importance of information and its essential role for economy. Following chapter is focused on e-learning as an extensive topic. Defines electronic learning as a complex unit, from historical development to nowadays. Also includes variants of e-learning, persons which are involved in and modern trends as the last like Massive Open On-line Courses or m-learning. Key part of the work is analysis applied on electronic learning and presented in SWOT form, where are described identified particular factors. With summary of analysis deals next chapter. There are chosen factors discussed in common with available statistics from Czech Statistical Office and on this continues last part, which is focused on positive and negative effects on society. Recommendations resulting from the work are listed in the end of the thesis.
Klíčová slova: information society; e-learning; modern trends of e-learning; education; information

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika/Informatika
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra systémové analýzy

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 27. 2. 2013
Datum podání práce: 2. 12. 2013
Datum obhajoby: 24. 6. 2013
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/42350/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: