E-government ve veřejné správě ČR

Název práce: E-government ve veřejné správě ČR
Autor(ka) práce: Lechner, Tomáš
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Mates, Pavel
Oponenti práce: Polčák, Radim; Smejkal, Vladimír
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Cílem práce je analyzovat současný stav i vývoj implementace informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě v České republice. Publikované výsledky vychází z jednotlivých dílčích výzkumů v této oblasti, kterým jsem se věnoval po celou dobu svého doktorského studia. Práce je rozdělena do několika částí. První část práce je věnována souhrnu různých definic e-Governmentu, vymezení cílů této dnes již nedílné součásti transformačního procesu veřejné správy, dále diskusi jednotlivých vývojových stádií e-Governmentu a jeho zasazení jak do širších souvislostí rozvoje informační společnosti, tak i do souvislostí z hlediska vazeb vytvořených v rámci Evropské unie. Druhá část práce obsahuje dva různé úhly pohledu na e-Government. První pohled je z hlediska jednotlivých součástí a institutů, jako je např. elektronický podpis, datové schránky anebo kontaktní místa veřejné správy. Druhý pohled je projektový, přičemž jsou zmíněny jak projekty na centrální úrovni jako Portál veřejné správy, informační systém datových schránek, Czech POINT a základní registry veřejné správy, tak na úrovni jednotlivých resortů či konkrétních institucí státní správy i na úrovni regionální a místní, na které jsou projekty realizovány zejména územně samosprávnými celky. V třetí části práce jsou diskutovány právní, ekonomické, sociální a regionální aspekty e-Governmentu. Nedílnou součástí této kapitoly je přesné vymezení a popis limitujících faktorů, které omezují možnosti implementace informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě. Tyto limity nelze chápat jako překážky, které by se měly za každou cenu překonávat, nebo jako bariéry bránící rozvoji e-Governmentu, ale naopak mantinely, které vhodně ohraničují vymezený prostor, kde by měla elektronizace veřejné správy probíhat. Správné pochopení těchto limitů umožňuje snížit rizika selhání projektů e-Governmentu. Jedním z těchto limitů je také legislativní rámec, který považuji za stěžejní, a proto mu v práci věnuji největší prostor. Kromě potvrzení v úvodu stanovených hypotéz jsou v závěru práce formulována tři zásadní doporučení pro další rozvoj e-Governmentu v České republice. Domnívám se, že e-Government je smysluplná součást transformačního procesu veřejné správy a že při dodržení určitých pravidel dokáže přinést skutečně výrazné pozitivní výsledky.
Klíčová slova: elektronický podpis; E-Government; veřejná správa; veřejné IT projekty
Název práce: E-Government within Public Administration in the Czech Republic
Autor(ka) práce: Lechner, Tomáš
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Mates, Pavel
Oponenti práce: Polčák, Radim; Smejkal, Vladimír
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The objective of the thesis is to analyze the current implementation of information and communication technologies in public administration in the Czech Republic and its development. The presented results come from my partial researches of this area, which I was doing in the whole course of my doctoral study. The thesis is divided into several parts. The first part deals with review of various e-Government definitions and its objectives identification as e-Government has already become an integral part of public administration transformation process. There are also discussed individual e-Government development stages within the broader context of information society development as well as in the context of connections created within the European Union. The second part of the thesis deals with two different points of view of e-Government. The first one includes separate components and institutes of e-Government such as an electronic signature, data mailboxes and contact points of public administration. The second point of view is based on projects. There are mentioned both state level projects such as the Portal of public administration, information system of data mailboxes, Czech POINT, basic registries of public administration and resort level projects as well as projects of particular authorities. Typical examples of regional and local level e-Government projects, which are provided by municipalities, are also included in this part. The third part of the thesis deals with legal, economic, social and regional aspects of e-Government. Indivisible part of this chapter is precise identification and description of constraints that limit implementation possibilities of information and communication technologies within the public administration. These constraints must not be understood as barriers that have to be overcome at any costs or as barriers restraining development of e-Government, but as borders of properly defined space, where the electronization of public administration should operate. Correct understanding of these constraints can help to decrease failure risk of e-Government projects. One of these constraints is legal framework, which I suppose to be crucial and that is why I pay to it the most attention. Besides proving the stated working hypothesis there are given three recommendations for next development of e-Government in the Czech Republic. I suppose that e-Government is a meaningful part of transformation process of public administration and that while keeping some rules it can bring significantly positive results.
Klíčová slova: E-Government; Public Administration; Electronic signature; IT public project

Informace o studiu

Studijní program / obor: Hospodářská politika a správa/Regionalistika - veřejná správa
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra práva

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 21. 6. 2013
Datum podání práce: 26. 6. 2013
Datum obhajoby: 26. 9. 2013
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/43425/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: