Analýza osobní železniční dopravy v České republice od roku 2003 do současnosti

Název práce: Analýza osobní železniční dopravy v České republice od roku 2003 do současnosti
Autor(ka) práce: Jaroš, Vít
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Štípek, Vladimír
Oponenti práce: Chmelová, Pavla
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Cílem bakalářské práce je analýza trhu osobní železniční dopravy v České republice z hlediska tržního modelu a uspořádání ve zkoumaném období od roku 2003 do současnosti. V roce 2003 došlo k transformaci státních Českých drah na akciovou společnost a vznikl též provozovatel infrastruktury Správa železniční dopravní cesty s. o. V teoretické části vysvětlím nejdůležitější ekonomické pojmy související s tržním uspořádáním trhu osobní železniční dopravy v ČR a s hospodářskou politikou státu. Jedná se zejména o druhy nedokonalé konkurence a různé formy regulace. V další části uvedu krátký pohled do historie železniční dopravy a výstavby železničních tratí v 19. a 20. století. Jsou představeny základní instituce v drážní dopravě ovlivňující vývoj železniční dopravy a hlavní strategické dokumenty, které navrhují změny a zlepšení v drážní dopravě a zohledňují přitom budoucí pravděpodobný vývoj železniční dopravy nejen v ČR, ale i v Evropské unii. V praktické části zanalyzuji vývoj posledních let v návaznosti na liberalizaci osobní železniční dopravy v ČR. V posledním desetiletí roste zájem soukromých firem účastnit se vypsaných tendrů Ministerstva dopravy a poskytovat přepravní služby. Na hlavní železniční trati v ČR z Prahy do Ostravy již probíhá konkurenční boj mezi národními Českými drahami, a.s. a soukromníky LEO Express a.s. a RegioJet a.s. V příštích letech se očekává celková liberalizace trhu dálkové železniční dopravy. Popíši, jak funguje objednávání osobní železniční dopravy v České republice. Detailněji popíši finanční situaci dominantního dopravce -- Českých drah, a.s.
Klíčová slova: transformace; monopol; regulace; železniční doprava; konkurence
Název práce: ANALÝZA OSOBNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVY V ČESKÉ REPUBLICE OD ROKU 2003 DO SOUČASNOSTI
Autor(ka) práce: Jaroš, Vít
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Štípek, Vladimír
Oponenti práce: Chmelová, Pavla
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The goal of this thesis is to analyze the market of public railway transport in Czech Republic from the point of view of market model and configuration during the period from 2003 to this day. In 2003, Czech Railways was estabilished as a joint-stock company; at the same time Railway Infrastructure Administration was estabilished as a state-owned company. The theoretical part of this thesis defines key economical concepts related to the market structure of public railway transport and to the economical policies of Czech Republic. The main focus are various forms of regulation and imperfect comptetition. The next section serves as a historical overview of railway construction and railway transport in the 19th and the 20th century. This section also introduces the reader to institutions that play vital role in railway transport and that have impact on its development; the reader is also introduced to strategical documents that propose changes and improvements to railway transport and that take into account future development of railway transport in the Czech Republic as well as the European Union. The practical part of this thesis presents an analysis of the development of railway transport in recent years following its liberalization in the Czech Republic. In the last decade we have seen a rise in the number of privately owned companies that praticipate in tenders by Ministry of Transport and that are interested in providing transportation services in general. We already see a competition between Czech Railways JSC, LEO Express JSC and RegioJet JSC on the main railway route between Prague and Ostrava. This section also explains the distrubution of state aid and the way public railway transport is being ordered. This section also contains a detailed description of the finacial situation of Czech Railways JSC which is currently the most dominant provider of railway transport in the Czech Republic.
Klíčová slova: competition; Rail transport; regulation; transformation; monopoly

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra hospodářské a sociální politiky

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 19. 2. 2014
Datum podání práce: 1. 5. 2014
Datum obhajoby: 20. 6. 2014
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/46479/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: