Význam sociálně komunikačních dovedností pro výslednou kvalitu ekonomického vzdělání

Název práce: Význam sociálně komunikačních dovedností pro výslednou kvalitu ekonomického vzdělání
Autor(ka) práce: Holečková, Lenka
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Trnka, Jan
Oponenti práce: Asztalos, Ondřej; Velichová, Ľudmila
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Disertační práce se zabývá sociální komunikací v ekonomickém vzdělávání se zvláštním zřetelem k současné úrovni komunikačních dovedností žáků a studentů vybraných škol a se zaměřením na aspekty a kompetence, které je třeba v těchto oblastech nejvíce rozvíjet. Práce je rozdělena do dvou částí a s nimi korespondujících dvou výzkumných problémů. Těžiště disertační práce spočívá v aplikaci rétorických a sociálně komunikačních prvků do ekonomického předmětu, kde je experimentální metodou a následným pozorováním (s pomocí hodnotících škál) posouzen vliv těchto dodaných prvků na výslednou kvalitu výstupu z ekonomického předmětu. Daný výstup probíhá formou prezentace ekonomického tématu studenty, kteří takto předávají odbornou látku ostatním studentům v kurzu. Hodnocení se zaměří na výslednou kvalitu prezentace studentů z mnoha hledisek. Další stěžejní část práce je zaměřena na rozvoj argumentačních dovedností žáků při užití aktivizujících metod výuky v ekonomickém předmětu. Je zkoumán vliv výuky prostřednictvím aktivizujících metod rozvíjejících schopnost argumentace na výsledné znalosti žáků. Ti jsou rozděleni do dvou skupin, přičemž jedna z nich je vyučována klasickým způsobem, druhá pomocí aktivizujících metod. Znalosti jsou ověřeny pomocí didaktického testu. Hlavní roli zde hrají metody rozvíjející schopnost argumentace, neboť dovednost vhodně argumentovat je pro budoucí uchazeče na trhu práce velmi významná. Významnost rozdílů mezi pretestem a posttestem v rámci skupin žáků je v obou případech vyhodnocena pomocí dvouvýběrového párového t-testu na střední hodnotu. Významnost rozdílů mezi experimentální a kontrolní skupinou pomocí Studentova t-testu. Ústřední metodologické postupy užité v práci zahrnují experiment, pozorování, škálování, dotazníkové šetření, didaktický test a jejich statistické interpretace (Shapiro-Wilkův test normality, F-test, dvouvýběrový párový t-test na střední hodnotu, Studentův t-test). Na základě výsledků výzkumu bude navrženo začlenění rétorických a sociálně komunikačních technik a rovněž vybraných aktivizujících metod do běžné výuky. Smyslem práce je poukázat na potřebu zařazení komunikačních prvků do výuky ekonomických předmětů a navrhnout možnosti, jak s komunikačními dovednostmi v těchto předmětech pracovat a účinně je u žáků a studentů rozvíjet.
Klíčová slova: ekonomické předměty; argumentace; neverbální komunikace; prezentace; aktivizující metody; sociální komunikace
Název práce: The Importance of Social Communication Abilities in Relation to the Quality of Economic Education
Autor(ka) práce: Holečková, Lenka
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Trnka, Jan
Oponenti práce: Asztalos, Ondřej; Velichová, Ľudmila
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The thesis deals with social communication in economic education with special focus on actual level of students' communication abilities within selected institutions. The special attention is paid to the aspects and the competencies that are crucial to be developed. The work is divided into two parts and two related research problems. The base of the thesis lies in the application of rhetorical and social communication aspects into economic subjects in which the influence of these aspects on the quality of presentation is researched with the help of experimental method and observation. The presentation is focused on economic topic that is presented by students to their colleagues. The evaluation is focused on final quality of presentation (evaluated with the help of selected aspects). Next key part of the thesis is aimed on the development of students' ability to give the arguments in economic subject with the help of active teaching methods. The influence of active teaching methods on students' knowledge is assessed. The students are divided into two groups; the first one is taught with the help of active teaching methods, the second one via classic frontal teaching method. The knowledge of the topic is evaluated by didactic test. The fundamental meaning of active teaching methods with focus on argumentation is highlighted because of its crucial importance for future students' acting in the labour market. The importance of differences between pretest and posttest is evaluated via Paired Two Sample t-test; the importance of differences between experimental and control group via Student's t-test. The main methods used in the work are experiment, observation, scaling, survey, didactic test and statistic interpretations such a Shapiro-Wilk test, F-test, Paired Two Sample t-test, Student's t-test. On the basis of the results there will be suggested integration of rhetorical and communication aspects and of the selected active teaching methods into teaching of economic subjects. The purpose of the work is to show the importance of communication aspects integration into teaching of economic subjects and to suggest the possibilities how to develop the communication aspects.
Klíčová slova: non-verbal communication; presentation; economic subjects; argumentation; active teaching methods; social communication

Informace o studiu

Studijní program / obor: Finance a účetnictví/Teorie vyučování ekonomických předmětů
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta financí a účetnictví
Katedra: Katedra didaktiky ekonomických předmětů

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 25. 9. 2014
Datum podání práce: 15. 10. 2015
Datum obhajoby: 30. 11. 2015
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/54236/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: