Rockový fanoušek jako příjemce marketingové komunikace

Název práce: Rockový fanoušek jako příjemce marketingové komunikace
Autor(ka) práce: Palounek, Martin
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Riedlbauch, Václav
Oponenti práce: Stříteský, Václav
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato práce se zaměřuje na získání informací o rockovém fanouškovi, které budou využitelné pro potřeby marketingové komunikace. Popisuje, jak se rockeři odlišují od běžné populace v základních popisných charakteristikách, hodnotách, názorech, postojích a životním stylu. Tyto rozdíly zkoumá také na úrovni jednotlivých dílčích žánrů a zároveň se snaží nalézt společné prvky. Zabývá se poselstvím, symbolikou a hlavními myšlenkami rockové hudby, přičemž se soustřeďuje i na a historický a společenský kontext vzniku a vývoje žánru a významných subžánrů. Nahlíží do problematiky sociálních skupin a detailněji popisuje vybrané subkultury. Shrnuje nejnovější poznatky z oblasti hudební sociologie a marketingu hudby a tyto poznatky propojuje v kontextu rockového žánru. Zároveň se také snaží k rocku a jeho subžánrům přiřadit konkrétní archetyp. V rámci práce vycházíme z předpokladů, že rockoví fanoušci se v některých ohledech významně liší od zbytku populace a že významné odlišnosti můžeme nalézt i na úrovni subžánrů. Zároveň však také očekáváme, že některá specifika jsou společná všem dílčím žánrům. Domníváme se, že umělci a hudební marketéři k marketingové komunikaci přistupují spíše intuitivně a v komunikaci s fanouškem využívají symboliky, historických odkazů a archetypů. Samotný výzkum sestává ze tří okruhů. Prvním je analýza sekundárních dat databáze MML-TGI společnosti Median za rok 2013, použitými metodami byla obecná a křížová analýza, jejichž cílem bylo nalézt diference mezi jednotlivými žánry a subžánry v popisných charakteristikách, hodnotovém systému a výrocích o životním stylu. Dále byla provedena obsahová analýza přední strany obalů nejvýznamnějších rockových alb za účelem hlubšího prozkoumání rockové symboliky. Poslední část práce je tvořena rozhovory s profesionály v oblasti hudebního průmyslu, kteří odpovídali na otázky týkající se charakteristiky žánru, fanoušků a praxe v marketingové komunikaci.
Klíčová slova: hudební průmysl; hudební subkultury; teorie kmenů; archetypy; marketingová komunikace; rockový fanoušek; rock; MML-TGI; marketing hudby
Název práce: Rock Fan as a Recipient of Marketing Communication
Autor(ka) práce: Palounek, Martin
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Riedlbauch, Václav
Oponenti práce: Stříteský, Václav
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This thesis is primarily focused on collecting insights regarding rock music fan that can be applied to marketing communication. Its main aim is to describe how the rock fans are different from the major population in terms of descriptive characteristics, values, opinions and lifestyle. The points of parity and the points of difference are investigated on the level of rock sub-genres. The message, symbolism and main ideas present in rock music are examined, including historical and social context leading to the formation and development of the genre. We also tried to assign a specific archetype to rock and its sub-genres. We assume that rock fans are in some ways different from the rest of the population and that we are able to observe the differences on the level of sub-genres. However, we also expect that there are some points of parity symptomatic for all the rock genres. We suppose that artists and music marketers approach marketing communication mostly from the point of their own intuition and that they frequently use symbolism, historical references and archetypes in their way of communication. The research is comprised of three parts. First part is the analysis of secondary data from MML-TGI database by Median Research Company for year 2013. Used methodology: General analysis and cross analysis. The objective of the analysis was to determine differences between genres and subgenres in terms of descriptive characteristics, value system and verdicts about lifestyle. The next part of the research was the content analysis of notable rock album front covers for the purpose of deeper exploration of rock symbols. The last part of the research is comprised of interviews with music industry professionals who shared their opinion regarding genre characteristics, fans and marketing communication in real life.
Klíčová slova: rock; music industry; tribe theory; marketing communication; MML-TGI; archetypes; rock fan; music subcultures; music marketing

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra Arts managementu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 29. 3. 2015
Datum podání práce: 14. 12. 2015
Datum obhajoby: 3. 2. 2016
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/52462/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: