Bariéry racionality ovlivňující rozhodování

Název práce: Bariéry racionality ovlivňující rozhodování
Autor(ka) práce: Ječmen, Michal
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Vrbová, Lucie
Oponenti práce: Hájek, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Cílem této práce je pomocí experimentu mezi studenty Vysoké školy ekonomické identifikovat bariéry racionality ovlivňující rozhodování. K tomuto účelu jsme realizovali kvantitativní výzkum v podobě pro tuto příležitost vytvořeného dotazníku, pomocí kterého jsme testovali existenci bariér racionality při rozhodování u studentů. Jednalo se o efekt ukotvení, vliv slova ZADARMO a doplnění návnady mezi možnosti volby. Pro zpracování dat jsme využili popisnou statistiku, na jejímž základě jsme pomocí testů hypotéz vyhodnotili data a porovnali s našimi předpoklady. Fungování efektu ukotvení a doplnění návnady mezi možnosti volby jsme tímto výzkumem neprokázali, vliv slova ZADARMO na rozhodování jsme však potvrdili. Na tomto základě jsme dále navrhnuli zlepšení výzkumu a způsoby, jak omezit působení bariér racionálního rozhodování.
Klíčová slova: návnada; rozhodování; behaviorální ekonomie; ukotvení; zdarma
Název práce: Barriers of rationality influencing decision making
Autor(ka) práce: Ječmen, Michal
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Vrbová, Lucie
Oponenti práce: Hájek, Jiří
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The aim of this thesis is thanks to an executed experiment among students of Economical University in Prague identify barriers of rationality influencing decision making. For this purpose we executed a quantitative research in the form of a questionnaire specially created for this experiment that helped us test barriers of rationality in students' decision making. We examined three types of barriers: an anchor, an influence of "FOR FREE" and adding a decoy among other choices. For data evaluation we had used methods of descriptive statistics, such as mode, median and measures of variability that we subsequently used for the evaluation of data by tests of hypotheses to compare their outcome with our assumptions. We have proved the validity of the influence of the "FOR FREE", the effect of the anchor and the decoy we have not proved in this research. We also suggested the improvement of the research and options how to reduce the influence of barriers of rationality.
Klíčová slova: decoy; for free; behavioral economy; anchor; decision making

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra managementu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 6. 10. 2015
Datum podání práce: 31. 3. 2016
Datum obhajoby: 7. 6. 2016
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/54522/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: