Modely financování školství a jejich vliv na výsledky studentů

Název práce: Models of Education Financing and their Impact on Students Performance
Autor(ka) práce: Kostrhoun, Tomáš
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Vozárová, Pavla
Oponenti práce: Čermáková, Klára
Jazyk práce: English
Abstrakt:
This thesis focuses on the influence of private enrolment in OECD countries on education performance exhibited by students. In my work I analyse panel data portraying annual status of economy and education system in 34 OECD countries from 2000 till 2014. In the first part, I present the historical evolution of the approach to education in terms of public and private goods, in the second part, I provide an overview of related literature that provides a cornerstone for my practical part. In my practical part, I investigate the influence of economic background of OECD countries, educational system and rate of private enrolment on students´ performance. The conclusion of my models did not confirm my hypothesis of beneficial influence of private enrolment on performance. Private enrolment is insignificant in majority of models. Reasoning for this phenomenon may be different approach of students to private education. In some countries, private institutions are perceived as complement and in some as a substitute to good cognitive abilities.
Klíčová slova: private education; public education; performance of students; history of education system; PISA testing results
Název práce: Modely financování školství a jejich vliv na výsledky studentů
Autor(ka) práce: Kostrhoun, Tomáš
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Vozárová, Pavla
Oponenti práce: Čermáková, Klára
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Tato kvalifikační práce se zaměřuje na vliv vzdělávání v soukromých institucích na výsledky studentů. Ve své práci analyzuji panelová data, vydávaná na roční bázi, zahrnující stav ekonomiky a vzdělávacího systému ve 34 státech OECD mezi lety 2000 a 2014. V první části své práce předkládám historický vývoj postoje ke vzdělávání v rámci veřejných a soukromých statků. V druhé části pak poskytuji přehled dosud vydané literatury na toto téma, která slouží jako základní kámen mé praktické části. V praktické části zkoumám vliv ekonomické situace, vzdělávacího systému a procenta studentů zapsaných na soukromých školách v jednotlivých zemích OECD na výsledky studentů. Závěry vyvozené z mých modelů nepotvrdily moji hypotézu o pozitivním efektu soukromého vzdělávání na výkonnost. Podíl studentů zapsaných na soukromých školách vyšel ve většině modelů nesignifikantní. Tento jev můžeme vysvětlit díky různým přístupům studentů k soukromému vzdělávání v různých zemích. V některých zemích jsou soukromé vzdělávací instituce vnímány jako komplement a naopak v některých jako substitut k dobrým kognitivním schopnostem.
Klíčová slova: soukromé školství; veřejné školství; výkonnost studentů; historie vzdělávacího systému; výsledky testů PISA

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra ekonomie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 20. 2. 2016
Datum podání práce: 1. 6. 2016
Datum obhajoby: 17. 6. 2016
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/56318/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: