Kurikulum odborné němčiny na vysoké škole ekonomického zaměření -- teorie a praxe

Název práce: Kurikulum odborné němčiny na vysoké škole ekonomického zaměření -- teorie a praxe
Autor(ka) práce: Jeřábková, Petra
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Hlavičková, Vlasta
Oponenti práce: Höppnerová, Věra; Houska, Leoš
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Znalosti cizích jazyků byly vždy nedílnou součástí vzdělání a součástí duševního bohatství každého člověka. V současné době se však stávají i jednou z podmínek pro uplatnění a úspěch absolventů vysokých škol na trhu práce, jehož předpokladem je správně sestavené kurikulum cizího odborného jazyka jak v jeho části kultivační, tak v části kvalifikační. Cílem této disertační práce je na jedné straně prozkoumání signifikantních rysů naší současnosti, které mají vliv zejména na kultivační složku kurikula, a na druhé straně prozkoumání požadavků praxe, jež determinují jeho složku kvalifikační. Ze syntézy závěrů obou částí formulujeme doporučení pro sestavování kurikula odborného cizího jazyka pro vysoké školy ekonomického zaměření na konkrétním případu kurikula odborné němčiny na Vysoké škole ekonomické v Praze. V teoretické části práce definujeme pojem kurikulum a zabýváme se kurikulem z hlediska synchronního i diachronního. Hermeneutickým přístupem zkoumáme jeho společenské determinanty. Dále se zabýváme současnými problémy speciálních didaktik, které se dotýkají řešeného problému: didaktiky terciárního vzdělávání, didaktiky cizích jazyků, didaktiky německého jazyka a didaktiky odborné němčiny. V závěru teoretické části věnujeme prostor jazykové politice v českém a evropském kontextu a shrnujeme dosavadní stav řešení našeho výzkumného problému. Ve výzkumné části se zabýváme kvalifikační částí kurikula prostřednictvím empirického výzkumu absolventů VŠE zaměřeného na analýzu současných nároků trhu práce na znalost německého jazyka a srovnáním těchto požadavků se současným kurikulem NJ na VŠE. Ve výzkumu je ověřeno, zda je úroveň znalostí absolventů pro praxi dostatečná a přináší-li jim konkurenční výhodu na trhu práce, jaké činnosti v NJ vykonávají, jak reflektují své studium NJ na VŠE a jaké jsou jejich návrhy vůči kurikulu, které by lépe respektovalo jejich vzdělávací potřeby. Závěry výzkumu jsou porovnány se současným kurikulem, jak je zachyceno v profilu absolventa v sylabech jednotlivých předmětů a v učebnicích, které jsou ve výuce v současné době používány. Z obou kroků usuzujeme na oprávněnost a charakter změn kurikula. Na výzkumnou část navazují konkrétní návrhy na inovaci kurikula, přičemž zohledňujeme poznatky části teoretické i výzkumné.
Klíčová slova: didaktika odborného jazyka; hospodářská němčina; kurikulum
Název práce: Currciculum of foreign language for special purpose at universities with economic focus – the theory and practice
Autor(ka) práce: Jeřábková, Petra
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Hlavičková, Vlasta
Oponenti práce: Höppnerová, Věra; Houska, Leoš
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The knowledge of foreign languages has always been inseparable part of education and a part of spiritual wealth of every human being. At present, it also becomes one of the conditions for employment and success of university graduates on labour market, the precondition of which is a correctly assembled curriculum of a foreign specialized language both in its cultivation and qualification part. The goal of this dissertation is to on the one hand examine significant features of our presence which have influence on cultivation component of curriculum in particular, and examining the requirements of practice which determine its qualification component. From the synthesis of conclusions of both parts, we formulate recommendations for assembling specialized foreign language curriculum for universities of economic focus on a specific case of the curriculum of specialized German at University of Economics, Prague. We define the notion curriculum in theoretical part and we deal with curriculum from synchronic and diachronic aspect. Hermeneutical approach examines its social determinants. Furthermore we deal with current problem of special methodologies, which touch upon the addressed problem: methodology of tertiary education, methodology of foreign languages, methodology of German and methodology of specialized German. In conclusion of the theoretical part, space is devoted to language policy in Czech and European context and we summarize current state of solution of our research problem. In the research part, we deal with the qualification part of curriculum by means of empirical research of University of Economics, Prague graduates focused on the analysis of current demands of labour market on the knowledge of and the comparison of these requirements with the existing curriculum of German at University of Economics, Prague. It has been verified in the research whether the level of graduates´ knowledge for practice is sufficient and gives them competitive value on the labour market, what activities they do in German, how they reflect their studies of German at University of Economics, Prague and what their suggestions to curriculum, which would better respect their educational needs, are. Conclusions of the research are compared with the existing curriculum as it is depicted in graduate´s profile, as well as syllabuses of individual subjects and textbooks which are used in tuition at present. We derive from both of the steps that the nature of changes in curriculum is legitimate. Concrete suggestions for the innovation of curriculum where we take the findings of theoretical and research part into account follow the research part.
Klíčová slova: economic German; curriculum; didactics of technical language

Informace o studiu

Studijní program / obor: Finance a účetnictví/Teorie vyučování ekonomických předmětů
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta financí a účetnictví
Katedra: Katedra didaktiky ekonomických předmětů

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 1. 8. 2016
Datum podání práce: 19. 9. 2016
Datum obhajoby: 19. 9. 2016
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/58232/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: