Metafory a analogie v ekonomické vědě a vzdělávání

Název práce: Metafory a analogie v ekonomické vědě a vzdělávání
Autor(ka) práce: Langer, Tomáš
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Krpálek, Pavel
Oponenti práce: Šlosár, Rudolf; Pavera, Libor
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Předkládaná disertační práce zkoumá prostor na průsečíku tří témat: vzdělávání, relační myšlení a ekonomie. V rámci ekonomického vzdělávání hledá možnosti využití koncepcí známých z (i) teorie konceptuální metafory, (ii) psychologického modelu analogického uvažování, (iii) pedagogicko-psychologického modelu generativního učení a (iv) dosavadního výzkumu využití metafor a analogií ve výuce přírodních věd. Práce ukazuje potenciál metaforického původu ekonomické terminologie pro výuku ekonomických pojmů a edukativní využívání ekonomického mediálního obsahu. Zároveň s tím navrhuje i vlastní vizuální notaci pro zakreslování metaforického mapování mezi doménami. Zabývá se ekonomickou interpretací z pohledu vztahu teoretických ekonomických modelů a konkrétních ekonomických situací, jakož i z pohledu vztahu matematické struktury modelů a jejího ekonomického významu. V prvním případě ukazuje interpretační dovednost, při jejím zasazení do kontextu revidované Bloomovy taxonomie, jako komplexní kognitivní úkol, v druhém případě navrhuje vlastní model ekonomické intepretace matematických struktur na bázi psychologického modelu analogického uvažování. V obou případech jsou formulovány obsahové teze formulující znalosti, které by měli studenti o analogičnosti ekonomických modelů mít. Na základě modelu generativního učení pak navrhuje sadu vizuálních metafor pro témata z úvodu mikroekonomie a makroekonomie a zkoumá efekty jejich využití při výuce. Prostřednictvím vlastního výzkumu práce zahajuje hledání cest ve směrech teoretickou analýzou navržených.
Klíčová slova: analogie; generativní učení; ekonomická interpretace; ekonomické modely; metafora; relační uvažování
Název práce: Metaphors and Analogies in Economics and Economic Education
Autor(ka) práce: Langer, Tomáš
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Krpálek, Pavel
Oponenti práce: Šlosár, Rudolf; Pavera, Libor
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Presented thesis explores the ground at the intersection of three topics: education, relational thinking and economics. Within the sphere of economic education it investigates the use of concepts known from (i) conceptual metaphor theory, (ii) psychological model of analogical reasoning, (iii) model of generative learning from educational psychology and (iv) existing research on use of metaphors and analogies in natural sciences education. Thesis shows the potential of metaphorical origin of economic terminology for teaching economic concepts and educational use of economic media content. At the same time it proposes a notation for visualizing metaphorical mappings between domains. It addresses economic interpretation from the viewpoint of the relationship between theoretical economic models and actual economic situations, as well as from the viewpoint of the relationship between mathematical structure of the model and its economic meaning. In the first case, it shows interpretative skill, being framed within the revised Bloom taxonomy, as a complex cognitive task, in the second case it develops model of economic interpretation of mathematical structures on the basis of psychological model of analogical reasoning. In both cases it formulates highlights students should know about the analogical nature of economic models. On the basis of the model of generative learning it develops a set of visual methaphors applicable in the introductory topics of microeconomics and macroeconomics and examines effects of their use in the classes of economics. By undertaking such research it initiates the exploration of paths leading in the directions suggested by the theoretical analysis.
Klíčová slova: analogy; generative learning; economic interpretation; economic models; relational reasoning; metaphor

Informace o studiu

Studijní program / obor: Finance a účetnictví/Teorie vyučování ekonomických předmětů
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta financí a účetnictví
Katedra: Katedra didaktiky ekonomických předmětů

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 4. 7. 2016
Datum podání práce: 19. 9. 2016
Datum obhajoby: 19. 9. 2016
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/58183/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: