Metodika pro lokalizaci webových stránek z pohledu webdesignu

Název práce: Metodika pro lokalizaci webových stránek z pohledu webdesignu
Autor(ka) práce: Čermák, Radim
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Doucek, Petr
Oponenti práce: Strossa, Petr; Hřebíček, Jiří; Dědič, Filip
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Internet a webové stránky dnes patří k nejdůležitějším komunikačním kanálům téměř všech firem. Nabízí totiž jednoduchý, rychlý a efektivní způsob komunikace, který je navíc dostupný během okamžiku po celém světě. S globalizací trhu stále více firem expanduje a snaží se své podnikání rozšiřovat za území domácího státu. V současné době masového zakládání start-upů je navíc internet často médiem, které umožňuje vznik novým sférám podnikání, pro něž jsou webové stránky naprosto esenciálním kanálem. Tento typ podnikání je na webu postaven a má velmi často hned od počátku nadnárodní ambice. Vzhledem k tomu, že každý stát (případně region) můžeme chápat jako svébytnou kulturu, je vhodné lokalizovat webové stránky pro potřeby cílového státu. Právě tímto tématem se zabývá předkládaná práce. Konkrétním cílem práce je nabídnout metodiku lokalizace webových stránek z pohledu webdesignu. Základním stavebním kamenem práce je vymezení multidisciplinárního teoretického rámce zabývajícího se pojmem kultura a literární rešerše umožňující aktuální vhled do problematiky propojení webu a kultury, tedy kulturní lokalizace webových stránek. Z teoretického rámce vychází výběr vhodného způsobu pro uchopení tak komplexního pojmu, jakým je kultura. Jako nejvhodnější metoda byly stanoveny Hofstedeho kulturní dimenze, které jsou následně použity pro analýzu kulturní determinace webových elementů. Sběr dat pro analýzu kulturní determinace webových elementů je proveden pomocí obsahové analýzy webových stránek z celkem devíti různých států. Výsledky provedené analýzy jsou komparovány a syntetizovány se závěry vzešlými z literární rešerše a na tomto základě následně vzniká hlavní artefakt této práce, tedy metodika pro lokalizaci webových stránek z pohledu webdesignu. Ověření navrhované metodiky je provedeno na základě ohodnocení relevance metodiky pro oblast webdesignu rozhovory s experty z různých zemí a uvedením konkrétního příkladu použití metodiky pro lokalizaci webu středního rozsahu.
Klíčová slova: Hofstedeho kulturní dimenze; obsahová analýza; kulturní adaptace; web; lokalizace webu; obsah webu; grafické uživatelské rozhraní; kulturně senzitivní webové elementy; webdesign
Název práce: Methodology for website localization from the perspective of webdesign
Autor(ka) práce: Čermák, Radim
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Doucek, Petr
Oponenti práce: Strossa, Petr; Hřebíček, Jiří; Dědič, Filip
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Internet and websites are today one of the most important communication channels of almost all companies. They offer a simple, fast and effective way of communication, which is also available worldwide in a few seconds. With the globalization of market, more and more companies try to expand their business beyond the territory of the home state. In the current time of start-ups is the Internet also often a medium that allows formation of new spheres of business for which the website is absolutely essential channel. This type of business is internet based and has very often international ambitions from the very beginning. Given that each country (or region) can be seen as distinctive culture, it is advisable to locate websites for the needs of the foreign country. This is exactly the theme of this thesis. The concrete objective of this thesis is to offer a methodology for website localization in terms of webdesign. The basic building block is the delimitation of a multidisciplinary theoretical framework that examines the concept of culture and extensive literature review allowing current insight into the linking of website and culture, i.e. cultural website localization. Suitable method for gripping such a complex concept as a culture emerge from a theoretical framework as well. As the most appropriate method were determined Hofstedes cultural dimensions, which are then used for the analysis of cultural determination of web elements. Data collection for the purpose of analysis of web elements cultural determination is performed using a content analysis of websites from nine different countries. The results of the analysis are compared and synthesized with the findings stemming from a literature review. The final artifact of this thesis, a methodology for website localization from the perspective of web design, is based on this ground. Validation of the proposed methodology is done on the basis of assessment of the methodology for a domain of web design. This assessment is based on interviews with experts from different countries as well as presentation of concrete example of methodology use within a midsize website.
Klíčová slova: website; cultural adaptation; graphical user interface; Hofstedes cultural dimensions; content analysis; cultural sensitive website elements; website content; website localization; web design; culture

Informace o studiu

Studijní program / obor: Aplikovaná informatika/Aplikovaná informatika
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra systémové analýzy

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 30. 9. 2010
Datum podání práce: 1. 3. 2017
Datum obhajoby: 19. 4. 2017
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/27646/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: