Analýza potenciálu ICT v autonomním řízení vozidel

Název práce: Analýza potenciálu ICT v autonomním řízení vozidel
Autor(ka) práce: Fišer, Radim
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Basl, Josef
Oponenti práce: Obermann, Jan
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato diplomová práce poskytuje náhled do českého vývoje ICT, který bude základem pro autonomní řízení vozidel. Tato technologie představuje potenciální trh 90 miliónů vozidel ročně. S tím je ovšem spojený nákladný vývoj se zvládnutelnými riziky. Bude však trvat nejméně 15 let, než se tato technologie stane masovou záležitostí. Z těchto důvodů tato práce popisuje souhrn technologií, které budou předcházet plné automatizaci dopravy. Společnost Gartner pro tento souhrn poskytla hype křivku technologií v autoprůmyslu. Teoretická část aplikuje inovátorovo dilema Claytona Christensena a teorii inovací Geoffreyho Moora na možný budoucí vývoj v automobilovém průmyslu. Přehled literatury poskytuje doposud neexistující rozdělení problematiky do tematických celků. Jsou popsány základní prvky technologie a vývojový program Tesla Motors, BMW a Bosch. Dotazník analyzoval vývoj, rizika a očekávání českého trhu s účastí dvanácti předních českých odborníků ze Škody Auto, Valea, Bosche, Unicornu, Continentalu a dalších. Bylo zjištěno, že české firmy se aktuálně zaměřují zejména na koncept connected car a pokročilé asistenční systémy řidiče. Společnosti proto poptávají vývojáře ze dvou oblastí, což zvýší poptávku po absolventech informatiky jak z Vysoké školy ekonomické, tak z ČVUT. Práce navrhla podnikový informační systém Car Resource Planning za účelem integrace connected car do podnikových informačních systémů. Bylo navrženo i duální vývojové prostředí, které umožní rychlejší rozvoj konceptu connected car.
Klíčová slova: příležitosti v IT; softwarové společnosti; automatizace dopravy; hype křivka; Inovátorovo dilema; Valeo; Continental; Bosch; Mercedes-Benz; BMW; Tesla; Google Driverless Car; autopilot; Škoda Auto; connected car
Název práce: Analysis of the ICT Growth Potential in Autonomous Driving
Autor(ka) práce: Fišer, Radim
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Basl, Josef
Oponenti práce: Obermann, Jan
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
In my thesis, I explored and described information and communication technologies used in autonomous driving. The technology will provide extensive market opportunities for software companies. Its downside is expensive long-term R&D, partially mitigated by manageable risks. It will take at least 15 years to reach mass market and that is why there were analyzed preceding technologies based on hype curve provided by Gartner. The theory section discussed implications of Innovator's dilemma, by Clayton Christensen, and innovation theory, by Geoffrey Moore, in automotive industry. The literature review analysed key technology aspects and put them into perspective. Tesla Motors, BMW and Bosch technology road maps were discussed. Thesis used twelve individual interviews with Czech experts from Škoda Auto, Valeo, Bosch, Unicorn, Continental, Openmatics and other companies to analyse actual and expected development in the Czech Republic. The findings showed that software companies, based in the Czech Republic, focus on connected car and advanced driving systems development. These technologies create ground for development of fully autonomous cars in the coming decades. Therefore companies will demand mainly software developers from two fields, creating opportunities for University of Economics in Prague and Czech Technical University. Thesis proposed Car Resource Planning to integrate autonomous cars with ERP. The industry also need to create the dual integrated development environment to accelerate connected car software development.
Klíčová slova: Continental; Enterprise Information Systems; BMW; Tesla; Google Driverless Car; connected car; software companies; automated driving; Hype Cycle; Unicorn; Mercedes-Benz; autopilot; The Innovator´s dilemma; Valeo; Bosch

Informace o studiu

Studijní program / obor: Finance a účetnictví/Účetnictví a finanční řízení podniku
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta informatiky a statistiky
Katedra: Katedra informačních technologií

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 3. 3. 2015
Datum podání práce: 30. 6. 2015
Datum obhajoby: 18. 9. 2015
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/51816/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: