Samplování hudby, jeho využití, autorská ochrana a dopady na činnost hudebních těles
Název práce: | Samplování hudby, jeho využití, autorská ochrana a dopady na činnost hudebních těles |
---|---|
Autor(ka) práce: | Straka, Michal |
Typ práce: | Diplomová práce |
Vedoucí práce: | Riedlbauch, Václav |
Oponenti práce: | Kouba, Vojtěch |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | Cílem diplomové práce je detailní deskripce fenoménu samplování z pohledu historického vývoje, právního ukotvení a jeho využívání v audiovizuální praxi. Hlavní částí práce je analýza konkrétní filmové hudby z hlediska výroby pomocí samplování, její porovnání s nahráním klasickým způsobem po stránce provozně produkční, ekonomické a autorskoprávní. Analýza je provedena jednak na autorem vytvořené ukázce z filmového snímku Iluzionista, a dále úryvku ze skladby Čtvero ročních dob od Antonia Lucia Vivaldiho nahrané profesionálním orchestrem v porovnání s nahrávkou od předních odborníků v oblasti samplování. Závěrem práce jsou především zjištění, že se začíná stírat rozdíl mezi živě nahranou skladbou a skladbou nahranou pomocí samplů z hlediska kvality zvuku, artikulací a přednesu. Předností živého tělesa je tedy synergický efekt, jak hráčů mezi sebou, tak i s dirigentem, či skladatelem. Výsledkem je zpravidla poté dílo s vyšší uměleckou hodnotou i prestiží. |
Klíčová slova: | nahrávací studio; autorské právo; samplování; filmová hudba |
Název práce: | Sampling of music and its application, copyright protection and its impact on music ensembles |
---|---|
Autor(ka) práce: | Straka, Michal |
Typ práce: | Diploma thesis |
Vedoucí práce: | Riedlbauch, Václav |
Oponenti práce: | Kouba, Vojtěch |
Jazyk práce: | Česky |
Abstrakt: | The aim of the thesis is to describe phenomenon of sampling from point of view of historical development of copyright protection and its application on audio-visual practice. The main part of thesis is analysis of particular piece of film music, its creation by using samples and by recording it by orchestra and also economic analysis and copyright protection. The analysis is firstly focusing on soundtrack from the film The Illusionist and secondly on music piece The Four Seasons by Antonio Lucio Vivaldi. Both pieces of music is listed twice, once recorded by orchestra and once created by samples. The analysis is focusing on comparison of both tracks. The contribution of the thesis is finding that the differences between compositions made by samples and by orchestra are beginning to disappear. Strength of orchestra is particular in synergic effect between musicians as well as with composer and conductor. |
Klíčová slova: | sampling; soundtracks; recording studio; copyright |
Informace o studiu
Studijní program / obor: | Ekonomika a management/Arts Management |
---|---|
Typ studijního programu: | Magisterský studijní program |
Přidělovaná hodnost: | Ing. |
Instituce přidělující hodnost: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Fakulta: | Fakulta podnikohospodářská |
Katedra: | Katedra Arts managementu |
Informace o odevzdání a obhajobě
Datum zadání práce: | 30. 10. 2013 |
---|---|
Datum podání práce: | 25. 8. 2014 |
Datum obhajoby: | 10. 9. 2014 |
Identifikátor v systému InSIS: | https://insis.vse.cz/zp/45217/podrobnosti |