Samplování hudby, jeho využití, autorská ochrana a dopady na činnost hudebních těles

Název práce: Samplování hudby, jeho využití, autorská ochrana a dopady na činnost hudebních těles
Autor(ka) práce: Straka, Michal
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Riedlbauch, Václav
Oponenti práce: Kouba, Vojtěch
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Cílem diplomové práce je detailní deskripce fenoménu samplování z pohledu historického vývoje, právního ukotvení a jeho využívání v audiovizuální praxi. Hlavní částí práce je analýza konkrétní filmové hudby z hlediska výroby pomocí samplování, její porovnání s nahráním klasickým způsobem po stránce provozně produkční, ekonomické a autorskoprávní. Analýza je provedena jednak na autorem vytvořené ukázce z filmového snímku Iluzionista, a dále úryvku ze skladby Čtvero ročních dob od Antonia Lucia Vivaldiho nahrané profesionálním orchestrem v porovnání s nahrávkou od předních odborníků v oblasti samplování. Závěrem práce jsou především zjištění, že se začíná stírat rozdíl mezi živě nahranou skladbou a skladbou nahranou pomocí samplů z hlediska kvality zvuku, artikulací a přednesu. Předností živého tělesa je tedy synergický efekt, jak hráčů mezi sebou, tak i s dirigentem, či skladatelem. Výsledkem je zpravidla poté dílo s vyšší uměleckou hodnotou i prestiží.
Klíčová slova: nahrávací studio; autorské právo; samplování; filmová hudba
Název práce: Sampling of music and its application, copyright protection and its impact on music ensembles
Autor(ka) práce: Straka, Michal
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Riedlbauch, Václav
Oponenti práce: Kouba, Vojtěch
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The aim of the thesis is to describe phenomenon of sampling from point of view of historical development of copyright protection and its application on audio-visual practice. The main part of thesis is analysis of particular piece of film music, its creation by using samples and by recording it by orchestra and also economic analysis and copyright protection. The analysis is firstly focusing on soundtrack from the film The Illusionist and secondly on music piece The Four Seasons by Antonio Lucio Vivaldi. Both pieces of music is listed twice, once recorded by orchestra and once created by samples. The analysis is focusing on comparison of both tracks. The contribution of the thesis is finding that the differences between compositions made by samples and by orchestra are beginning to disappear. Strength of orchestra is particular in synergic effect between musicians as well as with composer and conductor.
Klíčová slova: sampling; soundtracks; recording studio; copyright

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Arts Management
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra Arts managementu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 30. 10. 2013
Datum podání práce: 25. 8. 2014
Datum obhajoby: 10. 9. 2014
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/45217/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: