Politika „otevřeného nebe“ v zemích OECD

Název práce: Politika „otevřeného nebe“ v zemích OECD
Autor(ka) práce: Vondra, Tomáš
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Koubek, Ivo
Oponenti práce: Slaný, Martin
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Práce analyzuje vliv liberalizace leteckého sektoru na intenzitu přepravy cestujících u 34 zemí OECD. Na základě gravitačního modelu a prostřednictvím metody nejmenších čtverců testuji hypotézu pozitivního vlivu indexů s vyšší hodnotou na počet přepravených cestujících. Pro odhad užívám nejen index liberalizace a jeho upravené verze, nýbrž i jednotlivá ustanovení bilaterálních dohod. Podařilo se mi prokázat pozitivní vliv indexu liberalizace i jeho modifikací na intenzitu přepravy. V případě jednotlivých ustanovení výsledky naznačují pozitivní vliv mnohonásobné designace, svobodného rozhodování a volného stanovování cen. Negativní dopad byl zaznamenán u kritérií Bermuda I a dvojí souhlas. Jedná-li se o kapacitní doložku - predeterminace - pozitivní hodnota rozporuje stanovené předpoklady. Výsledky regresního modelu naznačují záporný efekt u práva páté svobody, což není v souladu s očekáváními.
Klíčová slova: iberalizace sektoru leteckých služeb; letecká přeprava; bilaterální dohody o leteckých službách; intenzita přepravy cestujících; gravitační model; dohody o otevřeném nebi
Název práce: Liberalisation of air transport: a case of OECD countries
Autor(ka) práce: Vondra, Tomáš
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Koubek, Ivo
Oponenti práce: Slaný, Martin
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
The thesis examines the impact of air transport service liberalization on air traffic volume including 34 OECD countries data. Based on the gravity model I verify the hypothesis, that the high-valued liberalisation index can positively influence the number of passengers. I use the ordinary least squares method (OLS) to estimate the impact of the liberalization index and individual provisions of bilateral agreements on passengers flows. I was able to prove the positive impact of liberalization index on the air traffic volume. In the case of individual provisions - the results indicate positive influence of multiple designation, free determination and free pricing. The negative impact of Bermuda I and dual approval was observed. Regarding predetermination the positive coefficient doesn't correspond with the given assumption. In spite of different assumptions the results of the regression analysis indicate a negative influence of fifth freedom rights.
Klíčová slova: passenger traffic; air service trade liberalization; open skies agreements; gravity model; air transport; bilateral air service agreements

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra ekonomie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 14. 5. 2014
Datum podání práce: 15. 8. 2014
Datum obhajoby: 12. 9. 2014
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/47885/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: