„Afirmativní akce“ v lidové demokracii? Mechanismy zvýhodňování cílových skupin v přístupu k ekonomickému vzdělání v Československu po roce 1948

Název práce: „Afirmativní akce“ v lidové demokracii? Mechanismy zvýhodňování cílových skupin v přístupu k ekonomickému vzdělání v Československu po roce 1948
Autor(ka) práce: Habětínková, Barbora
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Kozmanová, Irena
Oponenti práce: Soběhart, Radek
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Abstrakt Práce se zabývá pozitivně diskriminačními procesy probíhajícími v československém vysokém školství po únoru 1948 na příkladu ekonomického vzdělání. Analyzuje ideologické pozadí, motivaci a konkrétní realizaci snahy komunistického režimu o vytvoření tzv. "nové inteligenci" z řad dělnické třídy. Na základě analýzy diskriminačních procesů zaváděných v československém vysokém školství v počátcích komunistického režimu ukazuje, že čistky a přísnost kontroly přístupu na vysoké školy v rámci přijímacího řízení neprobíhali na všech školách stejnoměrně, ale lišili se u jednotlivých oborů. Na vývoji ekonomického vzdělání po roce 1948 a v rámci nejpřísněji kontrolované stranické Vysoké školy hospodářských ukazuje, že šlo právě o jeden z exponovaných oborů. Na základě tohoto vývoje dochází k potvrzení teze Martina Kreidla o ortodoxním období, za které označil roky 1948-1953, což přesně koresponduje s jejími závěry v oblasti ekonomického vzdělání. Celkově se přiklání k závěru, že diskriminační opatření měly krátkodobé účinky na změnu struktury studenstva, z dlouhodobého hlediska však tyto účinky polevují díky schopnostem lidem zavedený diskriminační systém obcházet.
Klíčová slova: pozitivní diskriminace; ekonomické vzdělání; dělnická třída
Název práce: Affirmative action in the People's Democracy? Mechanisms favoring the target groups in acces to economic education in Czechoslovakia after 1948
Autor(ka) práce: Habětínková, Barbora
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Kozmanová, Irena
Oponenti práce: Soběhart, Radek
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Bachelor thesis deals with positive discrimination processes occuring in czechoslovak higher education after February 1948 on the example of economic education. It analyses ideological background, motivation and specific realization of effort of communist regime to create "new intelligence" from the ranks of working class. Based on the analysis of discriminatory processes introduced in the Czechoslovak Higher Education in the beginning of communist regime, it shows, that purgations, stringency of controls of entering to higher schools through the admissions was not same at all kind of schools and fields. The development of economic education in 1948 and within strictly controlled party College of Political and Economic Sciences shows that it was on the fields, where the regime was strictly focused on. On the basis of this development is to confirm the thesis of Martin Kreidl about ortodox red periods, 1948-1953, which corresponds with the findings about economic education. All in favor of the conclusion that the discriminatory measures had short-term effects on the change in the structure of society. However in the long run these effects subside thanks to people capabilities to circumvent established discriminatory system.
Klíčová slova: economic education; Positive diskrimination; working class

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra hospodářských dějin

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 23. 3. 2012
Datum podání práce: 28. 5. 2012
Datum obhajoby: 14. 9. 2012
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/37111/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: