Kupní síla českého a slovenského spotřebitele

Název práce: Kupní síla českého a slovenského spotřebitele
Autor(ka) práce: Sojková, Petra
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Zeman, Jiří
Oponenti práce: Filipová, Alena
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Od 1. 1. 1993 lze na mapě světa nalézt dva samostatné suverénní státy - Českou republiku a Slovenskou republiku. Oba státy pojí téměř 70 let společné historie. Tato bakalářská práce si klade za cíl zjistit, zda český spotřebitel nebo slovenský spotřebitel má na svém trhu výhodnější postavení, může si za svůj příjem reálně dopřát více zboží i služeb, a proto má i vyšší životní standard. Strukturu práce tvoří tři hlavní části. První část se zabývá vývojem základních makroekonomických údajů sledovaných zemí od rozdělení po současnost. Je prokázán vztah mezi každým z uvedených ukazatelů a kupní sílou spotřebitele. Oproti tomu se druhá část věnuje teoretické části celé problematiky. Je definována kupní síla spotřebitele a je prezentováno několik přístupů, jejichž cílem je zmapovat životní úrovně obyvatel. Poslední kapitola se zaměřuje na vývoj kupní síly sledovaných spotřebitelů za posledních 20 let. Do úvahy jsou brány Comparative Price Level Index, indexy HICP, míry hrubých úspor domácností a zadluženosti domácností. Třetí kapitola srovnává rychlost tempa růstu životní úrovně českého spotřebitele a slovenského spotřebitele.
Klíčová slova: životní standard; index HICP; český spotřebitel; kupní síla spotřebitele; slovenský spotřebitel
Název práce: Consumer power of Czech and Slovak consumer
Autor(ka) práce: Sojková, Petra
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Zeman, Jiří
Oponenti práce: Filipová, Alena
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Since 1st January 1993 two independent sovereign states arose after the disintegration of the Czechoslovakia - the Czech Republic and the Slovak Republic. Both states are connected with almost 70 years of common history. The aim of this bachelor's thesis is to analyse if the Czech or Slovak consumer has more favourable market position, in other words can purchase larger amount of goods and services for income and therefore enjoys higher standard of living. The structure of the bachelor's thesis consists of three main chapters. The first part deals with the development of basic macroeconomic indicators of observed countries from their disintegration up to the present. The relationship between each of mentioned indicators and consumer purchasing power is proven. On the contrary, second chapter is devoted to the theoretical background of the entire issue. It defines consumer purchasing power and presents several approaches with focus on analysis of the consumers' standard of living. Last chapter aims at the development of the purchasing power of observed consumers over the period of the last 20 years. It is based on the Comparative Price Level Index, HICP indices, gross saving rates of households and household debts. The third part compares the rate of growth of the standard of living between the Czech and Slovak consumer.
Klíčová slova: Slovak consumer; consumer purchasing power; Czech consumer; standard of living; HICP index

Informace o studiu

Studijní program / obor: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra: Katedra obchodního podnikání a komerčních komunikací

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 24. 9. 2013
Datum podání práce: 2. 5. 2014
Datum obhajoby: 26. 6. 2014
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/43982/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: