Práce se zabývá vývojem rozpočtových pravidel a analýzou jejich účinnosti. V první části se věnuje popisu soustavy veřejných rozpočtů a problematice vykazování vládního sektoru. Další část je věnována státnímu rozpočtu, jeho funkcím, jeho přípravě a schvalování a také rozpočtovému právu.
V případové studii, týkající se státních záruk, je vytyčen právní vývoj tohoto institutu a následně analyzována činnost vlády v tomto právním rámci. Analýza ukazuje, že právní úprava byla nedostatečná za účinnosti zákona č. 576/1990 Sb. a vláda rozpočtová pravidla nedodržovala. Současná rozpočtová pravidla (zákon č. 218/2000 Sb.) jsou podstatně přísnější a neopravňují ministra financí ke schvalování státních záruk. Druhá případová studie je zaměřena na rozpočtové plánování. Za účinnosti zákona č. 576/1990 Sb. vláda neměla stanovenou povinnost tvořit střednědobé rozpočtové plány. V roce 2000 byla stanovena povinnost vlády předkládat střednědobé výhledy Poslanecké sněmovně a v roce 2004 byly zavedeny novelou střednědobé výdajové rámce. Za účinnosti zákona č. 218/2000 Sb. nebyly střednědobé výdajové rámce dodržovány až do roku 2007. Výsledky analýzy ukazují, že by se měly právně upravit sankce vlády za nedodržení rozpočtových pravidel a další opatření, což by zvýšilo fiskální disciplínu vlády. |