Consumption of Organic and Bio Products by University Students: Comparison of Czech Republic and France

Název práce: Consumption of Organic and Bio Products by University Students: Comparison of Czech Republic and France
Autor(ka) práce: Chmelová, Katarína
Typ práce: Diploma thesis
Vedoucí práce: Karlíček, Miroslav
Oponenti práce: Lhotáková, Markéta
Jazyk práce: English
Abstrakt:
The aim of this thesis has been to analyze the differences in the organic perception and the organic consumption followingly, in two chosen European countries with a completely different organic background. France and the Czech Republic differ immensely in the historical development of organic farming techniques which has been followed by uneven interest of consumers. While analyzing results comparing two economies in a cross-cultural study performed in the universities in both countries, the current position of organic products in lives of young consumers has been examined. The theoretical part provides an overview of the consumer behavior in general and specific features of an average organic consumer, highlighting the main motivation factors as well as barriers towards organic products. The analytical part offers a cross cultural study of French and Czech students, based on a questionnaire with structured questions collecting quantitative data from both, organic and non-organic consumers. Results reveal that the main assumption about general assumption about the organic knowledge and better perception in France due to a longer historical development and a stabilized position on the market was proved only partially. Czech students are fairly interested in organic products with only a few exceptions. The only area where Czech students showed less knowledge was the distinction of national organic logo uniformly set for the whole country and the symbols of Czech most important certifying institutions. The alarming results stimulate a need for an instant action in order to raise the information level in the Czech Republic. All in all, the interest among the university students in both countries is high. According to the research, preference for some groups of products will increase and therefore the offer could be improved. More competitors could enter the market and fill the gap of products which are insufficient nowadays. Limited range of products was claimed to be a problem by both examined groups. The same was stated about a bad accessibility of places with an organic offer. All of the findings might be used and marketers could take advantage of the gaps which occurred on the market.
Klíčová slova: Barriers towards organics; Product group preference; National logo and symbols; Organic certification; Motivation factors; Consumer behavior; Organic market; Organic consumption
Název práce: Consumption of Organic and Bio Products by University Students: Comparison of Czech Republic and France
Autor(ka) práce: Chmelová, Katarína
Typ práce: Diplomová práce
Vedoucí práce: Karlíček, Miroslav
Oponenti práce: Lhotáková, Markéta
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Cílem této práce bylo analyzovat rozdíly ve vnímání biopotravin, jejich pozice na trhu, znalosti symbolů označujících ekologické produkty a jejich spotřeby univerzitními studenty ve dvou vybraných evropských zemích s úplně rozličným vývojem ekologického zemědělství. Francie a Česká republika se liší značně v historickém vývoji ekologického trhu. Při analýze výsledků porovnávání dvou ekonomik v mezikulturní studii provedené na univerzitách v obou zemích, byla přezkoumána současná pozice ekologických produktů v životě mladých spotřebitelů. Teoretické část podává přehled o chování spotřebitelů obecně a následně specificky analyzuje průměrného ekologického spotřebitele a jeho chování. Důraz je kladen na hlavní motivační faktory stimulující nákup organických potravin, jakož i bariéry bránící zvýšené poptávky. Analytická část nabízí mezikulturní studii francouzských a českých studentů provedenu na základě dotazníku se strukturovanými otázkami adresovanými organickým a taky neorganickým spotřebitelům. Výsledky ukazují, že hlavní předpoklad o lepší znalosti organických produktů ve Francii kvůli delšímu historickému vývoji a stabilizované polohy produktů na trhu byl prokázána jen částečně. Čeští studenti mají docela zájem o bioprodukty až na několik výjimek, stejně jako ve Francii. Jedinou oblastí, kde čeští studenti prokázali méně znalostí, bylo rozpoznání národního loga pro biovýrobky univerzálně stanoveného pro celou zemi a symboly nejvýznamnějších certifikačních institucí. Alarmující výsledky si žádají okamžité opatření s cílem zvýšit informační úroveň studentů v České republice. Zájem mezi studenty vysokých škol v obou zemích je vysoký. Podle výzkumu se preference pro některé skupiny biovýrobků rapidně zvýši. Tím se nabízí prostor pro další výrobce biopotravin, které můžou vstoupit na trh a pokryt nabídku která je v současné době nedostatečná. Omezený sortiment a špatná dostupnosti míst s ekologickou nabídkou byla jednou z největších bariér u obou zkoumaných skupin. I když byl zkoumaný vzorek studentů kvantitativně omezen, všechny výsledky je možno využít v praxi.
Klíčová slova: Certifikace biopotravin; Národní logo a symboly; Bariéry; Motivační faktory; Chování spotřebitelů; Spotřeba biopotravin

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/International Business - Central European Business Realities
Typ studijního programu: Magisterský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ing.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra marketingu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 14. 11. 2012
Datum podání práce: 20. 5. 2013
Datum obhajoby: 13. 6. 2013
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/40326/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: