Co ovlivňuje poptávku po návštěvnosti basketbalových zápasů Mattoni NBL?

Název práce: Co ovlivňuje poptávku po návštěvnosti basketbalových zápasů Mattoni NBL?
Autor(ka) práce: Svatošová, Simona
Typ práce: Bakalářská práce
Vedoucí práce: Lahvička, Jiří
Oponenti práce: Mirvald, Michal
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
Tato práce na základě dat o 735 basketbalových zápasů Mattoni NBL hraných v sezónách 2007/08-2009/10 zkoumá, jaké determinanty ovlivňují návštěvnost basketbalu v České republice. Z výsledků vyplývá, že divák se rozhoduje, zda navštíví zápas, podle současné formy a umístění za druhou a třetí sezónu zpět domácího týmu, a podle umístění v poslední sezóně hostujícího týmu. Dále se ukázalo, že pokud se zápas hraje o víkendu nebo v den státního svátku, návštěvnost se o 13,7 % zvýší. V případě, že zápas začíná ve večerních hodinách, se návštěvnost snižuje o 7,2 %. Návštěvnost jednotlivých zápasů také snižuje vzdálenost mezi soupeřícími týmy (o 4,6 % na 100 km). Pokud je zápas vysílán v televizi, návštěvnost se o 9,3 % zvýší. Tato proměnná tedy spíše než substituci představuje atraktivitu zápasu. Fixní efekty sezóny ukázaly pokles návštěvnosti v sezóně 2009/10. Vliv počasí a substituce s populárnějšími sporty na návštěvnost zápasů se nepodařilo prokázat.
Klíčová slova: poptávka po návštěvnosti; basketbal; Česká republika
Název práce: What affects the attendance demand of basketball matches of Mattoni NBL?
Autor(ka) práce: Svatošová, Simona
Typ práce: Bachelor thesis
Vedoucí práce: Lahvička, Jiří
Oponenti práce: Mirvald, Michal
Jazyk práce: Česky
Abstrakt:
This bachelor thesis uses data about 735 basketball matches played in the seasons 2007/08-2009/10 to explain match attendance of Mattoni NBL in the Czech Republic. The results show that spectators care about actual form and long-term quality of home team and short-term quality of away team. The attendance is increasing by 13.7 % if the match is played on weekends and public holiday. If the match starts in the evening, the attendance will decrease by 7.2 %. The attendance is also decreasing while the distance is increasing (by 4.6 % per 100 km). If the match is broadcast on television the attendance will increase by 9.3 %. The reason is that the variable means more the attractiveness of match than the substitution. Season fixed effects results show the decrease of attendance in season 2009/10. Also, the results do not show any influence of weather and substitution with other sports on the attendance.
Klíčová slova: the Czech Republic; attendance demand; basketball

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Typ studijního programu: Bakalářský studijní program
Přidělovaná hodnost: Bc.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Národohospodářská fakulta
Katedra: Katedra ekonomie

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 28. 11. 2012
Datum podání práce: 31. 5. 2013
Datum obhajoby: 20. 6. 2013
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/40484/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: