Planning & Steering of Automotive Dealers and the Influence of the OEM

Název práce: Planning & Steering of automotive dealers and the influence of the OEM
Autor(ka) práce: Kallookaran, Roberto
Typ práce: Dissertation thesis
Vedoucí práce: Pichanič, Mikuláš
Oponenti práce: Malý, Josef; Jonscher, Hans
Jazyk práce: English
Abstrakt:
Our research purpose is to show that the generic strategy choice, differentiation or cost leadership, of the automotive manufacturer has an influence on the corporation between him and his dealers. To prove our assumption we formulate three hypotheses where we investigate how targets are determined between dealer and manufacturer, how the dealer understands the strategy of the manufacturer and how the dealer perceives consultation services provided from the manufacturer. For our research we collected empirical data via an online survey at the dealer side. The evaluation of our results is finally based on 71 valid dealer responses from Germany. Our findings show a significant dependency between the manufacturer's choice of strategy and the investigated objects. We argue that customer expectations regarding service quality and the perception on, how they connect dealer with the brand, are the main reasons why manufacturers following differentiation strategy apply a more corporative target determination approach than manufactures persuading a cost leadership strategy. Subsequently we see that, dealers affiliated with manufacturers following differentiation strategy have a better understanding of the manufacturer's strategy and a better opinion about profitability consultation
Klíčová slova: automotive industry; corporate aims; dealership; strategy
Název práce: Planning & Steering of Automotive Dealers and the Influence of the OEM
Autor(ka) práce: Kallookaran, Roberto
Typ práce: Disertační práce
Vedoucí práce: Pichanič, Mikuláš
Oponenti práce: Malý, Josef; Jonscher, Hans
Jazyk práce: English
Abstrakt:
ABSTRAKT Cílem výzkumu v předložené studii bylo prokázat závislost vztahu mezi výrobcem a dealerem na praktikovaných strategiích. Pro prokázání této závislosti jsme naformulovali tři výzkumné hypotézy. V první byl předmětem zkoumání vztah výrobce a dealera při formulování strategie. Ve druhé jak dealeři chápou a rozumí strategii výrobce a ve třetí do jaké míry vnímají a požadují dealeři konzultační služby výrobců. S využitím on line dotazníků a v částí případů interview byl sebrán vzorek 71 platných opovědí licencovaných dealerů v Německu. Zjištění vzešlé z výzkumu a následné analýzy prokazují významnou závislost mezi výrobcem praktikovanou strategii a dealery. Ukazují se rovněž významné rozdíly mezi differentiation strategy a cost leadership strategy.
Klíčová slova: strategie; kooperace; dealerská síť; nákladová strategie

Informace o studiu

Studijní program / obor: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Typ studijního programu: Doktorský studijní program
Přidělovaná hodnost: Ph.D.
Instituce přidělující hodnost: Vysoká škola ekonomická v Praze
Fakulta: Fakulta podnikohospodářská
Katedra: Katedra managementu

Informace o odevzdání a obhajobě

Datum zadání práce: 21. 9. 2009
Datum podání práce: 20. 6. 2010
Datum obhajoby: 20. 10. 2010
Identifikátor v systému InSIS: https://insis.vse.cz/zp/27387/podrobnosti

Soubory ke stažení

    Poslední aktualizace: